Praktyka zawodowa: praktyka z tutoringiem cz.1 Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2023

Nazwa modułu: Praktyka zawodowa: praktyka z tutoringiem cz.1
Kod modułu: W6-PE-KT-N1-E3.PT.1
Kod programu: W6-N1PE19.2023
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Program modułu oparty jest na praktyce i uczeniu się poprzez doświadczenie, kształtuje umiejętność samodzielnego myślenia, budowania własnych działań na podstawie uzyskanej przez studenta wiedzy, właściwych wzorów zachowań i pożądane postawy w pracy. To przestrzeń relacji kilku osób - tutora, studenta oraz ucznia ze specyficznymi problemami w uczeniu się. Praktyka ma charakter zindywidualizowany, student realizuje indywidualny plan rozwoju poprzez współpracę z tutorem, a podmiotem jego interakcji jest praktyczny indywidualny kontakt z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w środowisku edukacyjnym. Taka trójstronna wymiana doświadczeń zakłada wielostronny rozwój. Dla studenta zdobyte doświadczenie w pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się jest źródłem informacji. Wymiana doświadczeń staje się skuteczniejszym sposobem uczenia się oraz uzupełnieniem i weryfikowaniem wiedzy akademickiej. Student realizuje praktykę w trakcie 3 semestrów, spotkania z tutorem mają charakter porządkujący wiedzę i plan pracy, a także podsumowujący. Zadaniem tutora jest pomoc w organizowaniu praktyki, wskazanie studentowi zasad samodzielnej organizacji pracy oraz reprezentacji siebie w instytucji, odpowiedzialność za własne działanie, ukierunkowanie na pracę z indywidualnym przypadkiem ucznia, jego nauczycieli, wychowawców, specjalistów, rodziców/prawnych opiekunów. Tutor może odwiedzać studenta w placówce edukacyjnej, monitorować jego pracę i konsultować się z pracownikami placówki. Zakłada się, że wszystkie efekty uczenia się modułu będą realizowane w trakcie zajęć dydaktycznych w bezpośrednim i/lub pośrednim kontakcie z wykładowcą akademickim oraz podczas pracy własnej studenta. Etap 1: BUDOWANIE RELACJI Cele: - Nawiązanie kontaktu służącego rozwojowi i współpracy - zaufania, poczucia bezpieczeństwa i akceptacji (nawiązanie kontaktu w triadzie: nauczyciel akademicki - student - dziecko/uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych); - wzmocnienie zaangażowania, poczucia wpływu i odpowiedzialności studenta za swój rozwój i za relacje: student - dziecko/uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych; - Sformułowanie kontraktu - wstępne określenie celów i zasad współpracy, ze szczególnym uwzględnieniem relacji: student - dziecko/uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Etap 2: ODKRYWANIE POTRZEB ROZWOJOWYCH, CZYLI CO NALEŻY ZMIENIĆ Cele: - Wzmocnienie gotowości do zmiany; - Wyznaczenie kierunku pracy nad rozwojem; - Określenie potrzeb rozwojowych - zdefiniowanie, co należy zmienić w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw studenta; określenie przez studenta płaszczyzny wiedzy "co wiem, a co muszę uzupełnić"; - Pogłębienie samoświadomości , jako punktu wyjścia do pracy nad rozwojem.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz nauczycielami w celu poszerzenia swojej wiedzy (E.3K.K1). [PE_KT_N1_E3.PT.1_K_1]
KN3_K03 [2/5]
student/studentka potrafi wyciągać wnioski z obserwacji pracy nauczycieli, ich interakcji z dziećmi i uczniami oraz sposobu, w jaki planują i przeprowadzają zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze (E.3K.U1). [PE_KT_N1_E3.PT.1_U_1]
KN3_U10 [5/5]
student/studentka potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich (E.3K.U3). [PE_KT_N1_E3.PT.1_U_2]
KN3_U10 [3/5]
student/studentka potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych i nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (E.3K.U5). [PE_KT_N1_E3.PT.1_U_3]
KN3_U04 [3/5]
student/studentka zna i rozumie zadania charakterystyczne dla przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz środowisko, w jakim one działają (E.3K.W1). [PE_KT_N1_E3.PT.1_W_1]
K_W01 [3/5] KN3_W10 [3/5]
student/studentka zna i rozumie organizację, statut, plan pracy przedszkola, szkoły lub placówki systemu oświaty oraz program wychowawczo-profilaktyczny (E.3K.W2). [PE_KT_N1_E3.PT.1_W_2]
KN3_W10 [4/5]
student/studentka zasady zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu, uczniom w szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi (E.3K.W3). [PE_KT_N1_E3.PT.1_W_3]
KN3_W14 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
praktyka [PE-KT-N1E3.PT.1_fs_1] 10 Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
zaliczenie PE_KT_N1_E3.PT.1_K_1 PE_KT_N1_E3.PT.1_U_1 PE_KT_N1_E3.PT.1_U_2 PE_KT_N1_E3.PT.1_U_3 PE_KT_N1_E3.PT.1_W_1 PE_KT_N1_E3.PT.1_W_2 PE_KT_N1_E3.PT.1_W_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)