Praktyka zawodowa po II roku Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2023

Nazwa modułu: Praktyka zawodowa po II roku
Kod modułu: W6-PE-KT-N1-PZ.2
Kod programu: W6-N1PE19.2023
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot przygotowuje do projektowania i realizowania zajęć edukacyjnych i terapeutycznych dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (o różnym podłożu), w oparciu o znajomość potrzeb i możliwości dzieci i właściwą ich diagnozę; pozwala weryfikować wiedzę teoretyczną w praktyce; inspiruje do poznawania i samooceny siebie jako terapeuty; przygotowuje do przyszłej pracy w wymiarze praktycznym (formułowanie celów i zadań edukacyjnych, opracowywanie scenariuszy zajęć i ich realizowanie z uwzględnieniem zasady indywidualizacji kształcenia, opracowywanie pomocy edukacyjnych, dokonywanie ewaluacji zajęć, wdrażanie do samokontroli i samooceny osób z niepełnosprawnością intelektualną i refleksji w działaniu oraz nad działaniem. Praktyka realizowana w placówce wybranej samodzielnie przez studenta. student sam decyduje w jakiej placówce realizuje te część praktyki i realizuje ją w okresie od czerwca do grudnia. Warunkiem uzyskania zaliczenia z praktyk jest przedłożenie dokumentacji z praktyki opiekunowi praktyki do końca I semestru drugiego roku studiów, na co składa się 90 godzin pracy własnej studenta w ramach praktyki. Wymagania wstępne: Uprzednie zaliczenie części zajęć dydaktyczno-metodycznych oraz merytorycznych z zakresu studiowanej specjalności. Student zapoznał się z regulaminem praktyk pedagogicznych, zna zasady gromadzenia dokumentacji (albo protokołowania) oraz warunki zaliczenia praktyki.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka gotów/gotowa do skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych oraz z nauczycielami w celu poszerzenia swojej wiedzy (E.3K.K1). [PE_KT_N1_PZ.2_K_1]
KN3_K06 [4/5]
student/studentka potrafi wyciągać wnioski z obserwacji sposobu integracji działań opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych przez nauczycieli (E.3K.U2). [PE_KT_N1_PZ.2_U_1]
KN3_U01 [3/5]
student/studentka potrafi wyciągać wnioski z bezpośredniej obserwacji pozalekcyjnych działań opiekuńczo-wychowawczych nauczycieli, w tym podczas dyżurów na przerwach międzylekcyjnych i zorganizowanych wyjść grup uczniowskich (E.3K.U3). [PE_KT_N1_PZ.2_U_2]
KN3_U06 [4/5]
student/studentka potrafi zaplanować i przeprowadzić zajęcia pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych (E.3K.U4). [PE_KT_N1_PZ.2_U_3]
KN3_U05 [4/5]
student/studentka potrafi analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk (E.3K.U5). [PE_KT_N1_PZ.2_U_4]
KN3_U06 [3/5]
student/studentka zna i rozumie organizacje, statut i plan pracy przedszkola lub szkoły oraz program wychowawczo-profilaktyczny (E.3K.W2). [PE_KT_N1_PZ.2_W_1]
KN3_W10 [3/5]
student/studentka zna i rozumie zasady zapewniania bezpieczeństwa dzieciom w przedszkolu i szkole lub placówce systemu oświaty i poza nimi (E.3K.W3). [PE_KT_N1_PZ.2_W_2]
KN3_U06 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
praktyka [PE-KT-N1-PZ.2_fns_1] 90 Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Projektowanie [e04] 
Praktyka [e05] 
Obserwacja [e06] 
zaliczenie PE_KT_N1_PZ.2_K_1 PE_KT_N1_PZ.2_U_1 PE_KT_N1_PZ.2_U_2 PE_KT_N1_PZ.2_U_3 PE_KT_N1_PZ.2_U_4 PE_KT_N1_PZ.2_W_1 PE_KT_N1_PZ.2_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Przegląd dokumentacji z praktyk [d03] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
analiza zbioru dokumentacji zgromadzonej podczas zajęć praktycznych, w tym: stażowych, studyjnych, itp., oraz dokumentacji opracowanej w celu zaliczenia praktyki, w tym zawodowej; weryfikacja opisu, niezbędnych załączników, opinii oraz ocen przed przedstawieniem jej do zaliczenia
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)