Organizacja i metody terapii uzależnień Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2023

Nazwa modułu: Organizacja i metody terapii uzależnień
Kod modułu: W6-PE-SR-N1-OMTU
Kod programu: W6-N1PE19.2023
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zdobycie wiedzy w zakresie funkcjonowania systemu lecznictwa odwykowego w przypadku dobrowolnego, jak i sądowego zobowiązania do podjęcia leczenia, poznanie metod leczenia uzależnień behawioralnych opierających się na psychoterapii w odniesieniu do różnych nurtów terapeutycznych, psychoedukacji, leczenia substytucyjnego, społeczności terapeutycznej, mitingów AA i in.. Studenci zaznajomią się również z tradycyjnymi oraz innowacyjnymi metodami leczenia uzależnień (mindfulness, ACT, compassion),a także farmakologią stanowiącą wsparcie dla terapii uzależnień. W ramach przedmiotu studenci otrzymują przygotowanie do sprawnego poruszania się w systemie leczenia uzależnień w odniesieniu do wiedzy na temat wymagań, kwalifikacji i zaleceń do terapii oraz uczestnictwa w grupach wsparcia.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do współpracy z nauczycielami lub terapeutami w celu organizowania i kierowania osób do leczenia uzależnień (E.2R.K4.) [PE-SR-N1-OMTU_K_1]
KN3_K07 [3/5]
student/studentka potrafi analizować koncepcje leczenia uzależnień w teorii i praktyce (E.1R.U1.); identyfikować merytoryczne i prawne podstawy do leczenia uzależnienia (E.1R.U4,) wskazać odpowiedni ośrodek lecznictwa odwykowego wraz z przedstawieniem jego roli i zadań w kontekście organizowania terapii (E.1R.U5.) [PE-SR-N1-OMTU_U_1]
KN3_U02 [4/5] KN3_U08 [4/5]
student/studentka zna i rozumie koncepcje i metody leczenia uzależnień (E.1R.W1) oraz kryteria i zasady korzystania z systemu lecznictwa odwykowego (E.1R.W4.) [PE-SR-N1-OMTU_W_1]
KN3_W05 [4/5]
student/studentka zna i rozumie rolę i zadania ośrodków lecznictwa odwykowego; podstawy teoretyczne terapii uzależnień (E.1R.W4.) oraz prawne podstawy zobowiązania do leczenia sądowego (E.1R.W5.) [PE-SR-N1-OMTU_W_2]
KN3_W01 [4/5] KN3_W03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-SR-N1-OMTU_fns_1] 7 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie PE-SR-N1-OMTU_K_1 PE-SR-N1-OMTU_U_1 PE-SR-N1-OMTU_W_1 PE-SR-N1-OMTU_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)