Podstawy pedagogiki osób ze spektrum autyzmu Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2023

Nazwa modułu: Podstawy pedagogiki osób ze spektrum autyzmu
Kod modułu: W6-PE-SR-N1-PPSA
Kod programu: W6-N1PE19.2023
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studentów z terminologią pedagogiki osób ze spektrum autyzmu, problematyką tej subdyscypliny pedagogiki specjalnej, w tym specyfiki zaburzeń rozwojowych jakimi są zaburzenia ze spektrum autyzmu etiologii, metod diagnozowania i rewalidacji oraz społecznego funkcjonowania osób ze spektrum autyzmu.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest odpowiedzialny za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki; przestrzega zasad etyki zawodowej pedagoga specjalnego. [W6-PE-SR-N1-PPSA_K_1]
K_K03 [4/5]
student/studentka konstruuje i realizuje w ramach pracy indywidualnej projekt własnych działań rewalidacyjnych, dobierając odpowiednie metody, treści i środki dydaktyczne, uwzględniające specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze spektrum autyzmu. [W6-PE-SR-N1-PPSA_U_1]
KN3_U01 [3/5]
student/studentka posiada wiedzę dotyczącą koncepcji rehabilitacji, edukacji i terapii uczniów ze spektrum autyzmu i rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów. [W6-PE-SR-N1-PPSA_W_1]
KN3_W05 [3/5]
student/studentka posiada wiedzę na temat kategorii i pojęć pedagogiki specjalnej, uwzględniając wiedzę na temat podstaw pedagogiki osób ze spektrum autyzmu, obejmującą terminologię i teorie. [W6-PE-SR-N1-PPSA_W_2]
K_W01 [3/5]
posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz powstawania patomechanizmów zaburzeń ze spektrum autyzmu. [W6-PE-SR-N1-PPSA_W_3]
KN3_W02 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-SR-N1-PPSA_fns_1] 7 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie W6-PE-SR-N1-PPSA_K_1 W6-PE-SR-N1-PPSA_U_1 W6-PE-SR-N1-PPSA_W_1
wykład [PE-SR-N1-PPSA_fns_2] 7 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie W6-PE-SR-N1-PPSA_W_1 W6-PE-SR-N1-PPSA_W_2 W6-PE-SR-N1-PPSA_W_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)