Metody twórczej resocjalizacji Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2023

Nazwa modułu: Metody twórczej resocjalizacji
Kod modułu: W6-PE-SR-N1-MTR
Kod programu: W6-N1PE19.2023
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Program modułu zapoznaje studentów z wiedzą teoretyczną i praktyczną z zakresu założeń twórczej resocjalizacji, szczególnie metod i technik stosowanych w twórczej resocjalizacji. Kształtuje umiejętności wykorzystywania założeń do kreowania zajęć i ich realizowania, które można stosować w różnych środowiskach wychowawczych i resocjalizacyjnych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do okazywania empatii uczniom lub wychowankom potrzebującym wsparcia i pomocy (E.2R.K1.) oraz do autorefleksji nad rozwojem zawodowym w zakresie twórczej resocjalizacji (E.1R.K1) [PE-SR-N1-MTR_K_1]
K_K01 [4/5] K_K03 [4/5] KN3_K01 [4/5]
student/studentka potrafi prezentować koncepcję twórczej resocjalizacji jako przykład odziaływań destygmatyzujących (E.1R.U1) ; stosować podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej; analizować i stosować socjotechniki, psychotechniki, antropotechniki i kulturotechniki; analizować i stosować metody twórczej resocjalizacji w placówkach: teatr resocjalizacyjny, resocjalizację przez sport, muzykoterapię, plastykoterapię i dramę; analizować i stosować metody twórczej resocjalizacji w środowisku otwartym: teatr resocjalizacyjny, resocjalizację przez sport, muzykoterapię, plastykoterapię i dramę (E.2R.U2/U1.) [PE-SR-N1-MTR_U_1]
K_U02 [4/5] K_U09 [4/5] KN3_U01 [4/5] KN3_U07 [4/5] KN3_U08 [4/5] KN3_U09 [4/5]
student/studentka zna i rozumie podstawy pedagogiki resocjalizacyjnej: a w szczególności, koncepcje twórczej resocjalizacji jako przykłady oddziaływań destygmatyzujących i podstawy teoretyczne metodyki pracy resocjalizacyjnej (E.1R.W1.) [PE-SR-N1-MTR_W_1]
K_W01 [4/5] K_W02 [3/5] KN3_W03 [4/5] KN3_W05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-SR-N1-MTR_fns_1] 10 Wykład problemowy [b01] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Projekcja [c02] 
Odtworzenie audio/słuchowisko [c03] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-SR-N1-MTR_K_1 PE-SR-N1-MTR_U_1 PE-SR-N1-MTR_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Publikacja dzieła/prezentacja działania, w tym poza murami Uniwersytetu [e02] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór czynności realizowanych w celu upublicznienia (poza zajęciami) efektów pracy badawczej, artystycznej, twórczej, projektowej, konstrukcyjnej, eksperymentalnej, itp., w formie klasycznej prezentacji, ekspozycji, koncertu, projekcji, plakatu, publikacji, zapośredniczonej poprzez media, w formie cyfrowej i w ramach innych czynności; upublicznienie z wykorzystaniem różnych form i narzędzi
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)