Sociology of Upbringing Field of study: Pedagogy
Programme code: W6-N1PE19.2023

Module name: Sociology of Upbringing
Module code: W6-PE-N1-SW
Programme code: W6-N1PE19.2023
Semester: winter semester 2024/2025
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 3
Purpose and description of the content of education:
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów/studentki z socjologiczną refleksją dotyczącą wychowania, socjalizacji, edukacji, systemu oświaty. Nacisk zostanie położony na przebieg wychowania w tzw. grupach pierwotnych (rodzina, grupy rówieśnicze) oraz w środowisku szkolnym. Jednym z celów zajęć jest ukazanie specyfiki socjologicznego myślenia o problematyce wychowania. Zajęcia te powinny rozwijać krytyczne (demaskatorskie) spojrzenie na problematykę wychowania i jej związki z instytucjami takimi jak państwo czy kościół, pokazywać związki między sferą wychowania i edukacji a polityką, gospodarką i kulturą. Tematyka zajęć ma skierować uwagę studentów także na pozaszkolne uwarunkowania szans edukacyjnych oraz uwikłanie szkoły w reprodukcję ładu społecznego. Socjologia wychowania jest kontynuacją kursu z zakresu socjologii ogólnej, prowadzący ten przedmiot może się zatem oprzeć na posiadanej już przez studentów wiedzy z zakresu socjologii ogólnej oraz zastosować ją do rozważań poświęconych społecznym uwarunkowaniom procesów wychowania oraz socjalizacji.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
student/studentka jest gotowy/gotowa docenić znaczenie socjologii dla kształtu więzi społecznych w środowiskach społecznych, zwłaszcza w środowisku lokalnym, ze szczególnym uwzględnieniem znaczenia grup pierwotnych; jest przygotowany/a do aktywnego uczestnictwa w grupach o charakterze badawczym; odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania o charakterze badawczym. [PE-N1-SW_K_1]
K_K02 [2/5]
student/studentka potrafi analizować powiązania zjawisk społecznych z różnymi obszarami działalności pedagogicznej; potrafi wykorzystywać wiedzę z zakresu socjologii w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczych i edukacyjnych; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów i interpretacji zjawisk społecznych, wykorzystując argumentację zakorzenioną w socjologicznych perspektywach teoretycznych; potrafi w jasny i spójny sposób wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące problematyki wychowania ujmowanej w socjologicznej perspektywie. [PE-N1-SW_U_1]
K_U01 [4/5] K_U02 [3/5] K_U04 [3/5]
student/studentka potrafi zaplanować i zrealizować projekt badawczy, sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki; potrafi pracować w zespole badawczym, ma umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań badawczych. [PE-N1-SW_U_2]
K_U03 [3/5]
student/studentka ma pogłębioną socjologiczną wiedzę na temat wychowania i kształcenia; zna socjologiczne teorie dotyczące wychowania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów; posiada zaawansowaną wiedzę na temat rozwoju człowieka budowaną głównie w perspektywie socjologicznej (w mniejszym stopniu biologicznym i psychologicznym); ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. grup pierwotnych oraz środowiska szkolnego, ich specyfice, historycznej ewolucji; posiada pogłębioną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, różnych instytucjach edukacyjnych; potrafi spojrzeć na świat wychowania i edukacji w perspektywie systemu społecznego; ma zaawansowaną wiedzę o uczestnikach (aktorach) działalności edukacyjnej i wychowawczej. [PE-N1-SW_W_1]
K_W01 [2/5] K_W03 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PE-N1-SW_fns_1] 10 Formal lecture/ course-related lecture [a01] 
Screen presentation [c07] 
exam PE-N1-SW_W_1
practical classes [PE-N1-SW_fns_2] 5 Screen presentation [c07] 
Project scheduling [e04] 
course work PE-N1-SW_K_1 PE-N1-SW_U_1 PE-N1-SW_U_2 PE-N1-SW_W_1
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Getting acquainted with the syllabus content [b01] Consulting the curriculum and the organization of classes
reading through the syllabus and getting acquainted with its content
Verification / adjustment / discussion of syllabus provisions [b02] Consulting the curriculum and the organization of classes
consulting the content of the syllabus, possibly in the presence of the year tutor or members of the class group, and, if necessary, reassessing the provisions concerning special conditions for class participation, e.g., space and time requirements, technical and other requirements, including conditions for participation in classes outside the walls of the university, classes organized in blocks, organized online, etc.
Determining the stages of task implementation contributing to the verification of learning outcomes [c01] Preparation for verification of learning outcomes
devising a task implementation strategy embracing the division of content, the range of activities, implementation time and/or the method(s) of obtaining the necessary materials and tools, etc.
Studying the literature used in and the materials produced in class [c02] Preparation for verification of learning outcomes
exploring the studied content, inquiring, considering, assimilating, interpreting it, or organizing knowledge obtained from the literature, documentation, instructions, scenarios, etc., used in class as well as from the notes or other materials/artifacts made in class
Analysis of the corrective feedback provided by the academic teacher on the results of the verification of learning outcomes [d01] Consulting the results of the verification of learning outcomes
reading through the academic teacher’s comments, assessments and opinions on the implementation of the task aimed at checking the level of the achieved learning outcomes
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)