Historia wychowania Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2023

Nazwa modułu: Historia wychowania
Kod modułu: W6-PE-N1-B2.HW
Kod programu: W6-N1PE19.2023
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot koncentruje się na dziejach myśli pedagogicznej oraz różnych form wychowania i kształcenia zarówno w rodzinie, w szkole oraz instytucjach pozaszkolnych na przestrzeni wieków, ze szczególnym uwzględnieniem zachodniego kręgu cywilizacyjnego. Przybliża główne koncepcje oświatowe starożytności, średniowiecza i epoki nowożytnej w Europie jak i w Polsce. Perspektywicznym celem edukacyjnym modułu jest kształtowanie racjonalnych poglądów i postaw wobec teoretycznej i praktycznej aktywności edukacyjnej w przeszłości. Przedmiot ukazuje, że współczesność edukacyjna jest rezultatem ciągłości i zmian występujących w historycznym procesie działalności edukacyjnej człowieka.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do pogłębiania wiedzy pedagogicznej indywidualnie (B.2.K3.) i we współpracy oraz porozumieniu z członkami zespołu [PE-N1-B2.HW_K_1]
K_K01 [2/5] KN3_K03 [2/5] KN3_K07 [2/5]
student/studentka potrafi wskazać historyczny rodowód zagadnień pedagogicznych oraz wyjaśnić różnice i podobieństwa między wychowaniem i edukacją w przeszłości a teraźniejszości, identyfikując style wychowania w praktyce edukacyjnej i w działaniach opiekuńczo-wychowawczych (B.2.U2.); potrafi dokonać analizy źródeł historycznych z zakresu wychowania i oświaty i zaprezentować jej wyniki [PE-N1-B2.HW_U_1]
K_U01 [3/5] K_U05 [2/5] KN3_U01 [3/5] KN3_U17 [2/5]
student/studentka zna i rozumie uwarunkowania edukacji, miejsca powstawania relacji edukacyjnych, kultury, ideologii (B.2.W3.), koncepcje obrazujące dzieje myśli oświatowej oraz przedstawicieli europejskiej i polskiej myśli pedagogicznej głównych epok historycznych; zna i rozumie zmiany i wyzwania edukacyjne [PE-N1-B2.HW_W_1]
K_W02 [4/5] KN3_W01 [3/5] KN3_W02 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-SR-N1-B2.HW_fns_1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
zaliczenie PE-N1-B2.HW_W_1
ćwiczenia [PE-SR-N1-B2.HW_fns_2] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-N1-B2.HW_K_1 PE-N1-B2.HW_U_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)