Zaburzenia rozwoju zachowania dzieci i młodzieży Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2023

Nazwa modułu: Zaburzenia rozwoju zachowania dzieci i młodzieży
Kod modułu: W6-PE-WZ-N1-ZRZ
Kod programu: W6-N1PE19.2023
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot zaburzenia rozwoju i zachowania dzieci i młodzieży ma dostarczyć studentom/studentkom wiedzy na temat zaburzeń w rozwoju i zachowaniu podopiecznych w różnym wieku i pod wpływem zróżnicowanych czynników. Celem jest poznanie kryteriów określających normę w rozwoju i zachowaniu, uwzględniając wiek, warunki życia i codziennej komunikacji w domu, instytucjach opiekuńczo-wychowawczych, środowisku rówieśniczym i szkole (różnych formach zinstytucjonalizowanej edukacji). Grupami, u których stwierdzić można odchylenia od normy w rozwoju i zachowaniu mogą być więc zarówno małe dzieci, jak i uczeń (szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej). Problemy adaptacyjne i zaburzenia zachowania mogą być efektem nieprawidłowo funkcjonującego środowiska życia i edukacji i różnią się swoją genezą i specyfiką objawów od tych, które spowodowane są przez czynniki natury wewnętrznej (biologicznej, somatycznej, emocjonalno-społecznej). Zadaniem studentów/studentek jest wykorzystanie wiedzy z zakresu różnych subdyscyplin i innych przedmiotów akademickich do tego, by w sposób zintegrowany rozpoznawać przyczyny nieprawidłowego funkcjonowania (wykorzystywać kryteria diagnostyczne – poznane na przedmiotach z zakresu diagnozowania środowiska społecznego i opiekuńczego) i poszukiwać form pracy z tymi osobami, pomocy wychowawczej, psychologicznej i socjopedagogicznej oraz dydaktycznej w zależności od wieku, rodzaju problemów oraz środowiska życia i wsparcia podopiecznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotowy/gotowa do obserwowania podstawowych symptomów zaburzeń, diagnozowania przyczyn zaburzeń w rozwoju oraz zachowaniu dzieci i młodzieży i nazywania (klasyfikowania) poszczególnych typów zaburzeń (odchyleń od normy); dostrzega rangę problemów rozwojowych i podejmuje próby pomocy poprzez angażowanie się w zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, korekcyjne i terapeutyczne dla dzieci i i młodzieży. [PE-WZ-N1-ZRZ_K_1]
KN1_K04 [3/5] KN1_K06 [3/5]
student/studentka jest gotowy/gotowa do aktywnego działania, jest wrażliwy/a na problemy rozwojowe dzieci i młodzieży; czynnie uczestniczy w zajęciach terapeutycznych z dziećmi trudnymi, zaburzonymi, o niższych standardach w rozwoju indywidualnym i społecznym oraz trudnościach funkcjonowania środowiska rodzinnego, opiekuńczo-wychowawczego i szkolnego, a także zaburzeniach adaptacyjnych związanych z okresem dorastania i towarzyszącego temu procesowi kryzysu. [PE-WZ-N1-ZRZ_K_2]
KN1_K07 [3/5]
student/studentka potrafi diagnozować potrzeby dziecka w różnych sytuacjach rozwojowych (rodzinnych, opiekuńczo-wychowawczych i edukacyjnych); potrafi rozróżnić typowe problemy w zachowaniu od zaburzeń rozwojowych; potrafi opisać zaburzenia, dzieląc je ze względu na przyczyny ich powstania potrafi diagnozować problemy rozwojowe, o podłożu wewnętrznym i środowiskowym oraz wynikające z nich konsekwencje indywidualne, społeczne i edukacyjne (w funkcjonowaniu indywidualnym, jak i instytucjach opiekuńczo wychowawczych , edukacyjnych oraz grupach społecznych). [PE-WZ-N1-ZRZ_U_1]
K_U02 [3/5] KN1_U01 [3/5]
student/studentka potrafi obserwować, integrować wiedzę z zakresu różnych subdyscyplin pedagogiczno-psychologicznych (w tym psychologii i pedagogiki specjalnej) , poszukując odpowiednich form pracy; potrafi brać udział w dyskusji – analizując i interpretując problemy opieki i wychowania oraz bariery rozwojowe; potrafi czynnie angażować się w pomoc dzieciom i młodzieży z zaburzeniami rozwoju i zachowania. [PE-WZ-N1-ZRZ_U_2]
K_U02 [3/5] KN1_U06 [4/5]
student/studentka ma zaawansowaną wiedzę o opiece nad dziećmi i młodzieżą , o prawidłowościach rozwojowych, kryteriach ich oceny w aspekcie rozwoju indywidualnego – osobowościowego i społecznego; zna potrzeby rozwojowe dzieci i młodzieży i konsekwencje nieprawidłowych oddziaływań środowiska opiekuńczo-wychowawczego i edukacyjnego. [PE-WZ-N1-ZRZ_W_1]
K_W01 [3/5] KN1_W03 [3/5]
student/studentka ma uporządkowaną, kompleksową wiedzę na temat form i sposobów diagnozowania problemów i niepowodzeń w rozwoju oraz form pomocy dzieciom i młodzieży w nietypowych sytuacjach rozwojowych; zna i potrafi nazwać odchylenia rozwojowe i zaburzenia, dzieląc je ze względu na źródła pochodzenia ; zna zasady postępowania wobec dziecka o nietypowym rozwoju (z zaburzeniami). [PE-WZ-N1-ZRZ_W_2]
KN1_W07 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-WZ-N1-ZRZ_fns_1] 5 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PE-WZ-N1-ZRZ_W_1 PE-WZ-N1-ZRZ_W_2
ćwiczenia [PE-WZ-N1-ZRZ_fns_2] 10 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Projektowanie [e04] 
Obserwacja [e06] 
zaliczenie PE-WZ-N1-ZRZ_K_1 PE-WZ-N1-ZRZ_K_2 PE-WZ-N1-ZRZ_U_1 PE-WZ-N1-ZRZ_U_2 PE-WZ-N1-ZRZ_W_1 PE-WZ-N1-ZRZ_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)