Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2023

Nazwa modułu: Podstawy metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej
Kod modułu: W6-PE-WZ-N1-PMPO
Kod programu: W6-N1PE19.2023
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
W obszarze zainteresowania tego modułu jest ukazanie specyfiki i znaczenia metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej w kreowaniu, aktualizowaniu, podwyższaniu kompetencji zawodowych opiekuna-wychowawcy, rozwijaniu jego kreatywności oraz w udoskonalaniu projektowania i przebiegu procesu opiekuńczo-wychowawczego poprzez dostarczanie wiedzy o pracy opiekuńczo-wychowawczej jako zorganizowanym cyklu działań, o celach, metodach, technikach, formach i zasadach postępowania w zakresie wychowania opiekuńczego i opieki wychowawczej.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne na rzecz dobra podopiecznych, wychowanków na rzecz poprawy jakości pracy opiekuńczo-wychowawczej tych instytucji; jest gotów/gotowa do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych wychowanków oraz kształtowania ich nawyków kulturalnych i umiejętności współpracy [PE-WZ-N1-PMPO_K_1]
KN1_K01 [2/5] KN1_K05 [2/5] KN1_K06 [2/5]
student/studentka potrafi kreować sytuacje opiekuńczo-wychowawcze służące aktywności i rozwojowi umiejętności współpracy, zainteresowań, kreatywności wychowanków; potrafi zaprojektować działania opiekuńczo-wychowawcze, dobierając formy metodyczno-organizacyjne umożliwiające lub wspierające pracę wychowawczą, profilaktyczną z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi, uwzględniając ich zróżnicowane możliwości [PE-WZ-N1-PMPO_U_1]
K_U06 [3/5] KN1_U03 [3/5] KN1_U05 [3/5] KN1_U06 [3/5] KN1_U07 [3/5] KN1_U08 [3/5] KN1_U09 [3/5] KN1_U13 [3/5] KN1_U14 [2/5] KN1_U19 [2/5]
student/studentka potrafi przeanalizować koncepcję jednostek metodycznych pracy opiekuńczo-wychowawczej i metod działania wychowawczego; potrafi ocenić skuteczność podejmowanych zadań opiekuńczo-wychowawczych w różnych formach opieki; potrafi dokonać refleksji nad własnymi, pożądanymi, nowymi możliwościami i kierunkami pracy i współpracy z wychowankiem, jego rodziną [PE-WZ-N1-PMPO_U_2]
K_U09 [3/5] KN1_U01 [3/5] KN1_U18 [3/5]
zna i rozumie istotę metodyki pracy opiekuńczo-wychowawczej (jej cele, funkcje, rozwiązania merytoryczne i metodyczne, dobre praktyki, dostosowanie oddziaływań do potrzeb i możliwości wychowanków, podopiecznych lub grup wychowawczych o różnym potencjale); zna i rozumie organizację procesu opiekuńczo-wychowawczego, która nawiązuje do różnicowanych modeli form opieki nad dzieckiem; zna i rozumie zadania opiekuńczo-wychowawcze i warunki ich realizacji w prawidłowej i zgodnej z zasadami bezpieczeństwa organizacji w placówce [PE-WZ-N1-PMPO_W_1]
K_W01 [4/5] K_W05 [2/5] KN1_W04 [3/5] KN1_W11 [3/5] KN1_W15 [3/5]
student/studentka zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze opiekuna-wychowawcy, w tym potrzebę zawodowego rozwoju, także z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjne; zna i rozumie znaczenie autorytetu opiekuna-wychowawcy oraz zasady interakcji wychowanka i wychowawcy w toku procesu opiekuńczo-wychowawczego; zna i rozumie rolę opiekuna-wychowawcy w rozwijaniu umiejętności osobistych i społeczno-emocjonalnych podopiecznych i wychowanków oraz w podtrzymywaniu współpracy z rodzicami, opiekunami wychowanków [PE-WZ-N1-PMPO_W_2]
KN1_W03 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-WZ-N1-PMPO_fns_1] 5 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PE-WZ-N1-PMPO_W_1 PE-WZ-N1-PMPO_W_2
ćwiczenia [PE-WZ-N1-PMPO_fns_2] 15 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Projektowanie [e04] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-WZ-N1-PMPO_K_1 PE-WZ-N1-PMPO_U_1 PE-WZ-N1-PMPO_U_2 PE-WZ-N1-PMPO_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)