Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2023

Nazwa modułu: Podstawy edukacji wielo- i międzykulturowej
Kod modułu: W6-PE-WZ-N1-PEWIM
Kod programu: W6-N1PE19.2023
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest poznanie fundamentalnych zagadnień z zakresu edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej w teorii i praktyce, ze zwróceniem szczególnej uwagi na kwestie opieki i wsparcia społecznego małego dziecka; zrozumienie metodologicznych problemów pedagogiki międzykulturowej; kształtowanie u studentów myślenia o opiece międzyludzkiej, wsparciu społecznym, wychowaniu w kontekście wzajemnego wpływu kultury i człowieka; rozwijanie potrzeby studiowania i umiejętności analizy tekstów naukowych, samodzielnego formułowania, klasyfikowania i rozwiązywania problemów pedagogicznych i sytuacji wychowawczych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do dostrzegania i wykazywania wrażliwości na odmienności społeczne, kulturowe, indywidualne ludzi oraz na dziedzictwo kulturowe regionu [PE-WZ-N1-PEWIM_K_1]
K_K02 [4/5] KN1_K03 [4/5]
student/studentka potrafi krytycznie i refleksyjnie analizować koncepcje, teorie z zakresu pedagogiki międzykulturowej, na ich podstawie samodzielnie formułować, klasyfikować i rozwiązywać problemy pedagogiczne i sytuacje wychowawcze z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów [PE-WZ-N1-PEWIM_U_1]
K_U04 [4/5] K_U05 [4/5] KN1_U03 [4/5] KN1_U12 [4/5]
student/studentka zna i rozumie aparaturę pojęciową związaną z edukacją wielokulturową, międzykulturową, regionalną, pedagogiką międzykulturową i odnosi ją do pracy z jednostkami i grupami [PE-WZ-N1-PEWIM_W_1]
K_W01 [3/5] KN1_W05 [2/5] KN1_W06 [3/5]
student/studentka zna i rozumie wiedzę o człowieku, kulturze, edukacji, opiece międzyludzkiej, wsparciu społecznym, wychowaniu młodego pokolenia w kontekście wzajemnych powiązań kultury i człowieka [PE-WZ-N1-PEWIM_W_2]
K_W02 [4/5] K_W03 [3/5] KN1_W02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-WZ-N1-PEWIM_fns_1] 5 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PE-WZ-N1-PEWIM_W_1 PE-WZ-N1-PEWIM_W_2
ćwiczenia [PE-WZ-N1-PEWIM_fns_2] 10 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
zaliczenie PE-WZ-N1-PEWIM_K_1 PE-WZ-N1-PEWIM_U_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)