Pedagogika-warsztaty Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2023

Nazwa modułu: Pedagogika-warsztaty
Kod modułu: W6-PE-WZ-N1-PEDW
Kod programu: W6-N1PE19.2023
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł skoncentrowany wokół oddziaływania pedagogicznego (wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczego), rozwoju młodych ludzi (pełno i niepełnosprawnych) w środowisku szkolnym i pozaszkolnym (rodzinnym, rówieśniczym, pozaszkolnym środowisku wychowawczym). Skupia się na analizie społeczno-kulturowych i środowiskowych determinantów życia człowieka w różnych jego etapach. Celem zajęć jest uświadomienie słuchaczom praktycznej przydatności pedagogiki w procesie afirmacji idei, wartości, w organizacji struktur edukacyjnych oraz poszukiwań możliwości minimalizacji zagrożeń dla wychowania, wobec tego przybliża następujące sprawy dzieci i młodzieży: - projektowanie perspektyw i zapobiegania zagrożeniom rozwojowym, z uwzględnieniem zapobiegania niepowodzeniom w pełnieniu ról społecznych, niedostosowania społecznego czy marginalizacji, - wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej, - program pracy wychowawczej, pracy z uczniem z trudnościami w uczeniu się, - dostosowanie procesu dydaktyczno-wychowawczego do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów, - kształtowanie umiejętności i kompetencji do radzenia sobie z ograniczeniami w pełnieniu ról społecznych w kolejnych etapach. Zajęcia ćwiczeniowe w ramach modułu podejmowane są w formie warsztatów zintegrowanych z realizacją praktyk psychologiczno-pedagogicznych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do aktywnego uczestnictwa w procesie wspierania rozwoju drugiego człowieka, okazywania empatii, szacunku dzieciom i uczniom (B.2.K1); jest gotów/gotowa do profesjonalnego rozwiązywania konfliktów w klasie szkolnej lub grupie wychowawczej (B.2.K2.) i do opartej na zaufaniu współpracy z nauczycielami w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy (B.2.K4.) [PE-WZ-N1-PEDW_K_1]
KN1_K01 [3/5] KN1_K02 [3/5] KN1_K03 [3/5]
student/studentka potrafi rozwijać umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy o rodzinie, procesu psychologicznych podstaw rozwoju dziecka, potrafi określić zakres zaspokojonych i niezaspokojonych potrzeb oraz zewnętrzne i wewnętrzne warunki rozwoju umiejętności komunikacji; potrafi określić przybliżony potencjał ucznia i doradzić mu ścieżkę rozwoju (B.2.U7.); potrafi w sposób spójny korzystać z wiedzy pedagogicznej, rozumie różnice w pracy z osobami o zróżnicowanych zasobach i problemach rozwoju [PE-WZ-N1-PEDW_U_1]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5] KN1_U01 [3/5] KN1_U08 [3/5] KN1_U10 [3/5] KN1_U12 [2/5] KN1_U14 [2/5]
student/studentka potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych - podejmuje próby diagnozowania sytuacji rozwojowej dziecka i jego środowiska rodzinnego, by projektować formy pomocy oraz potrafi zdiagnozować potrzeby edukacyjne ucznia i zaprojektować dla niego odpowiednie wsparcie (B.2.U6.) oraz rozpoznawać sytuację zagrożeń i uzależnień uczniów (B. 2.U5.); potrafi rozwiązywać problemy wychowawcze, wybrać program zgodny z wymaganiami podstawy programowej i dostosowania go do potrzeb edukacyjnych uczniów (B.2.U1.), korygować nieprawidłowe postawy rodzicielskie, nawiązywać prawidłowe relacje rodzicielskie i współpracę z nauczycielami oraz ze środowiskiem pozaszkolnym (B.2.U4.) [PE-WZ-N1-PEDW_U_2]
KN1_U02 [2/5] KN1_U03 [3/5] KN1_U05 [3/5] KN1_U09 [2/5] KN1_U13 [3/5]
student/studentka zna i rozumie zna potrzeby rozwojowe człowieka w różnym wieku oraz konsekwencje ich niezaspokojenia, braku wsparcia pedagogicznego oraz zaniedbań środowiska rodzinnego - zna i rozumie problemy dzieci zaniedbanych i pozbawionych opieki, sytuację dzieci z doświadczeniem migracyjnym, zagrożenia dzieci i młodzieży (B.2.W4.), rozwiązywanie konfliktów w klasie szkolnej jako grupie społecznej (B.2.W4.); zna i rozumie sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej (B.2.W.4; B.2.W5.) [PE-WZ-N1-PEDW_W_1]
K_W05 [3/5] KN1_W01 [2/5] KN1_W06 [3/5] KN1_W10 [2/5]
student/studentka zna i rozumie funkcjonowanie placówek i modeli pracy wychowawczej, dydaktycznej, opiekuńczej - zna i rozumie zasady pracy z uczniem z trudnościami w nauce oraz zasady dokonywania diagnozy nauczycielskiej i techniki diagnostyczne (B.2.W6.), a także wie na czym polega wspomaganie ucznia w projektowaniu ścieżki edukacyjnozawodowej, metody i techniki określania potencjału ucznia oraz potrzebę przygotowania uczniów do uczenia się przez całe życie (B.2.W7.) [PE-WZ-N1-PEDW_W_2]
K_W06 [2/5] KN1_W03 [3/5] KN1_W07 [2/5] KN1_W15 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-WZ-N1-PEDW_fns_1] 45 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Projektowanie [e04] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-WZ-N1-PEDW_K_1 PE-WZ-N1-PEDW_U_1 PE-WZ-N1-PEDW_U_2 PE-WZ-N1-PEDW_W_1 PE-WZ-N1-PEDW_W_2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)