Osoba z niepełnosprawnością w rodzinie Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2023

Nazwa modułu: Osoba z niepełnosprawnością w rodzinie
Kod modułu: W6-PE-WZ-N1-ONR
Kod programu: W6-N1PE19.2023
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł przedstawia pedagogiczne, psychologiczne i socjologiczne aspekty sytuacji dzieci, młodzieży, dorosłych chorych/z niepełnosprawnością, ich miejsce i funkcjonowanie w rodzinie, charakter działań edukacyjnych, opiekuńczo-wychowawczych w rodzinie względem osób chorych/z niepełnosprawnością
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do prowadzenia działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) i podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci, młodzieży, dorosłych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PE-WZ-N1-ONR_K_1]
KN1_K05 [3/5]
student/studentka potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania motywów i wzorów zachowań uczestników różnych sytuacji pedagogicznych; potrafi rozpoznać sytuację dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dobrać wymagania i dostosować do ich potrzeb edukacyjnych, opiekuńczych wychowawczych oraz zaplanować odpowiednie wsparcie [PE-WZ-N1-ONR_U_1]
K_U02 [3/5] KN1_U02 [3/5] KN1_U13 [3/5]
student/studentka zna i rozumie sytuację i prawa dziecka chorego, z niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną, problemy dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich funkcjonowanie w rodzinie; rozumie, na czym polega odpowiedzialność wszystkich członków za atmosferę panującą w rodzinie; zna i rozumie konieczność dostosowywania procesu kształcenia, wychowania do potrzeb dzieci i młodzieży chorych/z niepełnosprawnością (projektowanie wsparcia, konstruowanie indywidualnych programów) oraz tematykę oceny skuteczności ich wsparcia [PE-WZ-N1-ONR_W_1]
KN1_W02 [2/5] KN1_W06 [2/5] KN1_W10 [4/5] KN1_W16 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-WZ-N1-ONR_fns_1] 5 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
egzamin PE-WZ-N1-ONR_W_1
ćwiczenia [PE-WZ-N1-ONR_fns_2] 5 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-WZ-N1-ONR_K_1 PE-WZ-N1-ONR_U_1 PE-WZ-N1-ONR_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)