Metodyka przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie cz.1 (dydaktyka przedmiotu) Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-N1PE19.2023

Nazwa modułu: Metodyka przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie cz.1 (dydaktyka przedmiotu)
Kod modułu: W6-PE-WZ-N1-MPWZ
Kod programu: W6-N1PE19.2023
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
W obszarze zainteresowania tego modułu jest ukazanie specyfiki i znaczenia przygotowania w zakresie dydaktyki przedmiotu, metodyki nauczania przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie na etapie szkoły podstawowej. Zakres tematyczny zajęć obejmuje podstawy prawne realizacji przedmiotu, planowanie i organizację zajęć zgodnie z celami i treściami kształcenia zawartymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotu nauczania dla klas IV-VIII szkoły podstawowej, strukturę planów pracy, dobór różnorodnych środków dydaktycznych, niezbędnych narzędzi, metod i form kształcenia w opracowywaniu projektu i prowadzeniu zajęć.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do podejmowania przemyślanych działań dydaktyczno-wychowawczych, do adaptowania metod pracy do potrzeb i różnych stylów uczenia się uczniów (D.1/E.1.K1.) w celu rozwijania ich ciekawości, krytycznego myślenia oraz aktywności i samodzielności poznawczej (D.1/E.1.K7.), badawczej (D.1/E.1.K3.); jest gotów/gotowa do popularyzowania wiedzy z zakresu wychowania do życia w rodzinie wśród uczniów (D.1/E.1.K2.) oraz do budowania systemu wartości i rozwijania postaw etycznych uczniów, a także kształtowania ich kompetencji komunikacyjnych i nawyków kulturalnych (D.1/E.1.K6.) [PE-WZ-N1-MPWZ_K_1]
K_K02 [2/5] K_K03 [2/5] KN1_K01 [2/5]
student/studentka potrafi dostosować program nauczania do potrzeb i możliwości uczniów - potrafi identyfikować powiązania treści nauczanego przedmiotu z innymi treściami nauczania (D.1/E.1.U3.), przeanalizować rozkład materiału (D.1/E.1.U2.), identyfikować typowe zadania szkolne z celami kształcenia, w szczególności z wymaganiami ogólnymi podstawy programowej oraz z kompetencjami kluczowymi (D.1/E.1.U1.) [PE-WZ-N1-MPWZ_U_1]
KN1_U04 [3/5]
student/studentka potrafi kreować sytuacje dydaktyczne służące aktywności i rozwojowi zainteresowań uczniów oraz popularyzacji wiedzy (D.1/E.1.U5.) poprzez odpowiedni dobór metod pracy klasy oraz środków dydaktycznych, w tym z zakresu technologii informacyjno-komunikacyjnej, uwzględniając zróżnicowane potrzeby edukacyjne uczniów (D.1/E.1.U7.); potrafi dostosować sposób komunikacji do poziomu rozwojowego uczniów (D.1/E.1.U4.) oraz podczas podjętej współpracy w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym (D.1/E.1.U6.) [PE-WZ-N1-MPWZ_U_2]
KN1_U02 [3/5] KN1_U15 [3/5]
student/studentka zna i rozumie miejsce przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie w ramowych planach nauczania na etapie szkoły podstawowej (D.1/E.1.W1.); podstawę programową danego przedmiotu, cele kształcenia i treści nauczania przedmiotu lub prowadzonych zajęć na poszczególnych etapach edukacyjnych, przedmiot lub rodzaj zajęć w kontekście wcześniejszego i dalszego kształcenia, strukturę wiedzy w zakresie przedmiotu nauczania lub prowadzonych zajęć oraz kompetencje kluczowe i ich kształtowanie w ramach nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć (D.1/E.1.W2.); integrację wewnątrz- i międzyprzedmiotową; zagadnienia związane z programem nauczania – tworzenie i modyfikację, analizę, ocenę, dobór i zatwierdzanie oraz zasady projektowania procesu kształcenia oraz rozkładu materiału (D.1/E.1.W3.); metodykę realizacji poszczególnych treści kształcenia w obrębie przedmiotu (D.1/E.1.W6.) [PE-WZ-N1-MPWZ_W_1]
KN1_W04 [3/5] KN1_W06 [2/5] KN1_W09 [3/5] KN1_W14 [3/5]
student/studentka zna i rozumie kompetencje merytoryczne, dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela, w tym potrzebę zawodowego rozwoju oraz dostosowywania sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów i stymulowania aktywności poznawczej uczniów ; znaczenie autorytetu nauczyciela oraz moderowanie interakcji między uczniami; rolę nauczyciela jako popularyzatora wiedzy oraz znaczenie współpracy nauczyciela w procesie dydaktycznym z rodzicami lub opiekunami uczniów, pracownikami szkoły i środowiskiem pozaszkolnym (D.1/E.1.W4.) [PE-WZ-N1-MPWZ_W_2]
KN1_W03 [3/5] KN1_W10 [2/5] KN1_W12 [3/5]
student/studentka zna i rozumie sposoby organizowania przestrzeni klasy szkolnej: środki i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie zasobów edukacyjnych, w tym elektronicznych i obcojęzycznych, edukacyjne zastosowania mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnej; potrzebę wyszukiwania, adaptacji i tworzenia elektronicznych zasobów edukacyjnych (D.1/E.1.W8.); zna i rozumie formy pracy specyficzne dla przedmiotu nauczania (D.1/E.1.W7.), metody kształcenia w odniesieniu do nauczanego przedmiotu i ich zasady doboru (D.1/E.1.W5.), a także znaczenie kształtowania postawy odpowiedzialnego i krytycznego wykorzystywania mediów cyfrowych oraz poszanowania praw własności intelektualnej (D.1/E.1.W9.); zna i rozumie proces uczenia się przez działanie, odkrywanie lub dociekanie naukowe oraz pracę badawczą ucznia (D.1/E.1.W5.) [PE-WZ-N1-MPWZ_W_3]
KN1_W02 [2/5] KN1_W06 [3/5] KN1_W15 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PE-WZ-N1-MPWZ_fns_1] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
egzamin PE-WZ-N1-MPWZ_W_1 PE-WZ-N1-MPWZ_W_2 PE-WZ-N1-MPWZ_W_3
ćwiczenia [PE-WZ-N1-MPWZ_fns_2] 30 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Prezentacja [c07] 
Projektowanie [e04] 
Symulacja [e07] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PE-WZ-N1-MPWZ_K_1 PE-WZ-N1-MPWZ_U_1 PE-WZ-N1-MPWZ_U_2 PE-WZ-N1-MPWZ_W_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)