Socjologia mediów Kierunek studiów: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Kod programu: W3-S1DK19.2023

Nazwa modułu: Socjologia mediów
Kod modułu: SM
Kod programu: W3-S1DK19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2024/2025
  • semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami socjologicznymi (zrozumienie i samodzielna interpretacja podstawowych pojęć i kategorii socjologicznych) oraz mechanizmami rządzącymi zbiorowościami ludzkimi (ocena mechanizmów rządzących zachowaniem jednostki i większych grup społecznych). Rozwinięcie u studentów tzw. „wyobraźni socjologicznej”, czyli umiejętności wyjaśniania zjawisk i procesów zachodzących w grupach i zbiorowościach społecznych w oparciu o wiedzę z zakresu socjologii mediów. Szczególnie wpływu mediów masowych i nowych mediów na procesy globalizacji i wiążące się z tym wyzwania, szanse i zagrożenia oraz ich roli w kreowaniu zmian społecznych, kulturowych i politycznych, jak również inicjowania lub wygaszania procesów społecznych (konfliktów, ruchów i działań masowych). Zapoznanie studentów z zasadniczymi problemami społeczeństw współczesnych wynikających lub wiążących się z oddziaływaniem treści medialnych rozpowszechnianych przez media masowe i nowe media. Nabycie przez studentów umiejętności opisu, oceny i interpretacji rosnącej roli informacji i propagandy we współczesnym świecie, jak również sposobów ograniczenia ich wpływu na odbiorcę.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności dotyczących zwłaszcza zjawisk społecznych, ma potrzebę dalszego uzupełniania wiedzy oraz doskonalenia i poszerzania umiejętności i rozwoju zawodowego. [K1]
K01 [4/5]
Ma świadomość konieczności uzupełniania i doskonalenia nabytej wiedzę i umiejętności w zakresie socjologii mediów poprzez korzystanie z lektur, słowników, opracowań naukowych i tekstów źródłowych. [K2]
K02 [5/5]
Ma świadomość znaczenia zachowywania się w sposób profesjonalny i etyczny w pracy zawodowej oraz działalności publicznej. [K3]
K05 [4/5]
Posiada umiejętność rozumienia i analizowania mechanizmów wpływu społecznego ze szczególnym uwzględnieniem mediów masowych i nowych mediów. [U1]
U01 [5/5]
Potrafi analizować wpływ treści medialnych na postawy i zachowania jednostek oraz grup społecznych w życiu publicznym. Posiada zdolność analizowania i oceniania treści przekazu medialnego i jego wykorzystania w działalności publiczne. [U2]
U02 [3/5]
W zakresie swoich umiejętności językowych, potrafi przygotować prace pisemne i wystąpienia ustne o charakterze socjologicznym. [U3]
U05 [4/5]
Student zna podstawową terminologię z zakresu socjologii, rozumie ich treść, nazywa je, definiuje oraz charakteryzuje ich zakres. [W1]
W01 [5/5]
Student ma wiedzę o wpływie treści medialnych na kierunek zmian kulturowych, społecznych i politycznych, a także o przyczynach, przebiegu, skali i konsekwencjach tych zmian. [W2]
W07 [4/5]
Student ma podstawową wiedzę co do miejsca socjologii mediów w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych związkach z innymi dyscyplinami naukowymi. [W3]
W01 [3/5]
Student ma podstawową wiedzę z perspektywy historycznej i współczesnej o roli człowieka w życiu społecznym oraz jego interakcjach z otoczeniem społecznym również w wymiarze komunikacyjnym i zasady ich funkcjonowania [W4]
W03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [1] 30 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K1 K2 K3 U1 U2 U3 W1 W2 W3 W4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)