Badania społeczne Kierunek studiów: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Kod programu: W3-S1DK19.2023

Nazwa modułu: Badania społeczne
Kod modułu: BS
Kod programu: W3-S1DK19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Zajęcia są realizowane w formule warsztatowej. Ich zasadniczym celem jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy z zakresu metodologii badań społecznych w ujęciu ilościowym i jakościowym. Praktyczny cel zajęć jest zorientowany na stworzenie podstaw warsztatu badawczego studentów, co ma umożliwić im samodzielne projektowanie i prowadzenie badań społecznych. Szczegółowe cele zajęć są następujące: •Przekazanie słuchaczom uporządkowanej wiedzy na temat metod i technik stosowanych w badaniach społecznych. •Kształtowanie umiejętności projektowania badań społecznych z wykorzystaniem triangulacji metod – od określenia problematyki badawczej, przez wybór metod i technik badawczych po samodzielne konstruowanie narzędzi badawczych i prowadzenie badań. •Kształtowanie umiejętność opracowywania wyników badań z wykorzystaniem pakietu statystycznego IBM SPSS Statistics (tworzenie baz danych, dokonywanie podstawowych obliczeń: rozkłady częstości, tabele krzyżowe, podstawowe testy statystyczne) oraz ich interpretacji. •Kształtowanie umiejętności społecznych niezbędnych do współpracy przy programowaniu procedur badawczych i analizie danych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest świadomy istnienia etycznego wymiaru badań naukowych [K01]
K05 [4/5]
posiada zaawansowane umiejętności badawcze: formułuje problemy badawcze; dobiera adekwatne metody i techniki badawcze; konstruuje narzędzia badawcze; potrafi opracować, zaprezentować, przeanalizować i zinterpretować wyniki oraz wyciągnąć wnioski [U01]
U03 [4/5] U06 [4/5]
potrafi wykorzystywać nowoczesne technologie informatyczne do analizy i interpretacji danych empirycznych [U02]
U02 [3/5] U03 [3/5]
posiada umiejętność prezentowania wyników badań empirycznych w formie ustnej i pisemnej [U03]
U04 [3/5]
jest przygotowany do pracy w grupie, potrafi organizować pracę zespołu i przyjmuje odpowiedzialność za powierzone mu zadania [U04]
U09 [3/5]
ma zaawansowaną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań empirycznych, zna najważniejsze metody i techniki badań społecznych, a także procedury badawcze, pozwalające na dokonywanie opisów struktur i instytucji społecznych oraz na identyfikowanie rządzących nimi prawidłowości [W01]
W03 [3/5] W05 [5/5]
ma zaawansowaną wiedzę na temat struktur i zjawisk społecznych, zna mechanizmy powstawania problemów społecznych [W02]
W03 [3/5] W05 [2/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [01] 15 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 U01 U02 U03 U04 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)