Prawo mediów Kierunek studiów: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Kod programu: W3-N1DK19.2023

Nazwa modułu: Prawo mediów
Kod modułu: PM
Kod programu: W3-N1DK19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie uczestników z podstawowymi regulacjami prawnymi dotyczącymi funkcjonowania mediów w Polsce. Są to przede wszystkim ustawa Prawo prasowe oraz ustawa o radiofonii i telewizji. Po zrealizowaniu modułu student powinien znać regulacje prawne z zakresu prawa mediów, tak od strony teoretycznej, dzięki znajomości ww. ustaw, jak i praktycznej, dzięki analizie orzecznictwa i rozwiązywaniu kazusów.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności dotyczących zjawisk prawnych, ponadto ma potrzebę dalszego uzupełniania wiedzy oraz doskonalenia i poszerzania umiejętności i rozwoju zawodowego, w tym – zwłaszcza w zakresie zmieniających się przepisów prawa powszechnie obowiązującego. [K1]
K01 [4/5]
Docenia znaczenie nauk prawnych w nauczaniu na kierunku dziennikarstwo i komunikacja społeczna, mając świadomość znaczenia refleksji naukowej dla kształtowania więzi społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych w zgodzie z obowiązującym prawem. [K2]
K02 [3/5]
Ma wiedzę na temat konieczności i sposobów stałego doskonalenia wiedzy i planowania własnego rozwoju w warunkach zmieniającej się rzeczywistości społeczno-prawnej. [K3]
K01 [4/5]
Odwołując się do wiedzy teoretycznej z zakresu nauk prawnych, potrafi interpretować, analizować i prognozować prawne aspekty zjawisk społecznych, zwłaszcza w perspektywie dokonujących się zmian w komunikacji społecznej, analizować ich przyczyny i przebieg, wyjaśniać mechanizmy funkcjonowania człowieka w różnych strukturach prawno-społecznych. [U1]
U02 [3/5]
Na podstawie posiadanej wiedzy z zakresu ustawy o radiofonii i telewizji oraz prawo prasowe, potrafi pozyskiwać dane do analizowania konkretnych procesów i zjawisk prawnych. [U2]
U02 [5/5]
Zna i rozumie pojęcia i zasady dotyczące prawa mediów. [W1]
W04 [4/5] W08 [5/5]
Student posiada wiedzę o prawie mediów, przede wszystkim w wymiarze polskim, ale również europejskim i światowym. [W2]
W09 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [1] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin U1 W1 W2
ćwiczenia [2] 20 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K1 K2 K3 U1 U2
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)