Systemy medialne na świecie Kierunek studiów: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Kod programu: W3-N1DK19.2023

Nazwa modułu: Systemy medialne na świecie
Kod modułu: SMNS
Kod programu: W3-N1DK19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć realizowanych w ramach modułu Systemy medialne na świecie jest zapoznanie studentów z ogólną charakterystyką współczesnych systemów masowego komunikowania występujących w świecie, rozpatrywanych pod kątem ich cech strukturalnych, uregulowań prawnych, struktury własności, uwarunkowań historycznych i głównych tendencji rozwojowych. Szczególne znaczenie będzie też miało poznanie specyfiki wybranych systemów medialnych, uwarunkowanej wyżej wymienionymi cechami.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Przestrzega standardy zawodu dziennikarskiego, zasady etyki zawodowej i zdaje sobie sprawę z wagi misji i funkcji społecznej mediów. [K1]
K03 [4/5]
Jest świadomy roli i znaczenia komunikacji społecznej oraz mediów masowych w różnych obszarach życia m.in. społecznego, politycznego, kulturowego. [K2]
K01 [4/5] K02 [4/5]
Potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do analizowania, wyjaśniania oraz interpretowania zjawisk i procesów występujących na różnych rynkach medialnych w różnych sektorach mediów, a także powiązanych z badaniem systemów medialnych na świecie dyscyplin naukowych z wykorzystaniem terminologii i paradygmatów właściwych tym naukom. [U1]
U01 [5/5]
Potrafi w sposób logiczny i spójny wypowiadać się na tematy dotyczące wybranych zjawisk i procesów zachodzących na zagranicznych i globalnych rynkach medialnych, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu systemów medialnych na świecie, jak i innych dyscyplin wyjaśniających procesy komunikacyjne, społeczne, polityczne i ekonomiczne. [U2]
U02 [4/5] U04 [4/5]
Zna i rozumie podejścia badawcze i paradygmaty z zakresu nauki o komunikacji społecznej i mediach, najważniejsze typologie systemów medialnych na świecie. [W1]
W02 [5/5] W03 [5/5]
Zna i rozumie główne kategorie i terminologię z zakresu systemów medialnych na świecie, rozumie pochodzenie poszczególnych zjawisk medialnych, trendów w rozwoju mediów masowych na świecie. [W2]
W04 [4/5] W06 [4/5]
Ma wiedzę na temat systemów, typów, poziomów i form komunikowania społecznego oraz wybranych modeli systemów medialnych, a także uwarunkowań funkcjonowania mediów w poszczególnych krajach [W3]
W03 [4/5] W04 [4/5] W06 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [1] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin U1 U2 W1 W2 W3
ćwiczenia [2] 20 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K1 K2 U1 U2 W3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)