Wprowadzenie do ekonomiki mediów Kierunek studiów: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Kod programu: W3-N1DK19.2023

Nazwa modułu: Wprowadzenie do ekonomiki mediów
Kod modułu: WDEM
Kod programu: W3-N1DK19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2026/2027
  • semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Podstawowym celem przedmiotu jest charakterystyka funkcjonowania rynku środków masowej informacji jako segmentu rynku ekonomicznego. Poznanie zasad jego organizacji, specyfiki ekonomicznej poszczególnych jego typów i rodzajów. Przedmiot bazuje zarówno na wiedzy dotyczącej funkcjonowania całego systemu informacji, jego wybranych segmentów jak i aspektach prawnych organizacji środków masowej informacji. Kurs ma na celu nabycie praktycznej wiedzy w zakresie analizy funkcjonowania mediów masowych na rynku ekonomicznym zarówno w wymiarze segmentu medialnego jak i konkretnego medium masowego.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma świadomość konieczności śledzenia i identyfikownia czynników zmian na rynku medialnym zarówno w wymiarze całego rynku jak i konkretnego medium masowego [K1]
K02 [3/5] K06 [2/5]
Ma świadomość dualnego funkcjonowania informacji dziennikarskiej i rynku medialnego [K2]
K03 [3/5]
Ma świadomość zachowań etycznych i profesjonalnych w podejmowanych działaniach ekonomicznych [K3]
K03 [3/5]
Potrafi opisywać i interpretować specyfikę funkcjonowania rynku medialnego na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym [U1]
U01 [4/5]
Wykorzystując teorię i praktykę potrafi wyjaśniać i przewidywać podstawowe zjawiska dotyczące ekonomicznego funkcjonowania mediów [U2]
U02 [3/5]
Zna strukturę i podstawowe zasady ekonomicznego funkcjonowania rynku medialnego [W1]
W06 [4/5] W09 [2/5]
Rozumie i identyfikuje wpływy czynnika ekonomicznego w funkcjonowaniu zarówno dziennikarza, redakcji i koncernu medialnego [W2]
W03 [3/5]
Ma wiedzę co do podejść metodologicznych badania rynku medialnego [W3]
W05 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [1] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
egzamin U1 U2 W1 W2 W3
ćwiczenia [2] 20 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Prezentacja [c07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K1 K2 K3 U1 U2 W1 W2 W3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)