Psychologiczne aspekty nauczania na odległość Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Psychologiczne aspekty nauczania na odległość
Kod modułu: 12-PE-WM-N1-7PANO
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr zimowy 2015/2016
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Opis:
Przedmiot psychologiczne aspekty nauczania na odległość ma umożliwić studentom poznanie zachowania się osób w różnym wieku w kontakcie z komputerem i w przestrzeni Internetu, w celu lepszego rozumienia i przewidywania zachowania uczestników e-learningu oraz optymalizacji samego procesu kształcenia. Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę na temat psychologicznych charakterystyk opisujących indywidualnego i zbiorowego (grupy) uczestnika edukacji opartej na technologiach IC oraz na temat zjawisk psychologiczno-społecznych, jakie uruchamia aktywność dzieci, młodzieży i dorosłych w Internecie. Studenci nauczą się opisywać, wyjaśniać i przewidywać zachowanie osób i grup w sytuacjach powstających w Internecie lub w kontekście używania komputera i urządzeń mobilnych oraz proponować rozwiązania praktyczne służące celom pedagogicznym a oparte na tej wiedzy, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki bezpieczeństwa i profilaktyki zdrowia psychofizycznego i psychospołecznego dzieci i młodzieży.
Wymagania wstępne:
Posiadanie wiadomości z zakresu psychologii ogólnej i przedmiotów pedagogicznych oraz podstawowe wiadomości z zakresu ICT i związane z nimi umiejętności posługiwania się nimi w praktyce
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) . docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych. ma świadomość znaczenia profesjonalizmu, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka ma świadomość wagi i konieczności udzielania pierwszej pomocy oraz odpowiedzialności prawnej opiekuna [_K_1]
K_K02 [3/5] KN_K01 [3/5] KN_K04 [3/5] KN_K06 [3/5]
charakteryzuje się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności. ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki i wynikających z roli nauczyciela . dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z własną i cudzą pracą, poszukuje optymalnych rozwiązań, postępuje zgodnie z zasadami etyki [_K_2]
K_K03 [2/5] K_K05 [2/5] KN_K01 [3/5] KN_K02 [2/5]
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie; jest praktycznie przygotowany do realizowania zadań zawodowych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) wynikających z roli nauczyciela odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły [_K_3]
K_K07 [2/5] K_K08 [2/5] KN_K02 [3/5] KN_K08 [2/5]
potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT) [_U_1]
K_U02 [2/5] K_U04 [3/5]
potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji. potrafi dokonywać obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych . posiada elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań; ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań zgodnie z obowiązującymi normami prawnymi, zawodowymi, moralnymi. [_U_2]
K_U05 [1/5] K_U07 [2/5] K_U10 [2/5] KN_U01 [2/5] KN_U02 [2/5]
potrafi dobierać i wykorzystywać dostępne materiały, środki i metody pracy w celu projektowania i efektywnego realizowania działań pedagogicznych (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) oraz wykorzystywać nowoczesne technologie do pracy dydaktycznej potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych; potrafi pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych potrafi dokonać podstawowej analizy i oceny wytworów kulturowych oraz wykorzystywać indywidualne umiejętności twórcze do projektowania i realizacji działań w różnych środowiskach społecznych [_U_3]
K_U13 [3/5] K_U15 [3/5] KN_U08 [2/5] KN_U12 [4/5]
zna elementarną terminologię psychologiczną i rozumie jej źródła oraz zastosowania w odniesieniu do zachowań użytkownika technologii informatycznych, w tym przestrzeni społecznej Internetu, szczególnie w kontekście nauczania na odległość. posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania -uczenia się. posiada wiedzę psychologiczną i pedagogiczną pozwalającą na rozumienie procesów rozwoju, socjalizacji, wychowania i nauczania - uczenia się. ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw [_W_1]
K_W01 [2/5] K_W03 [1/5] KNO_W01 [2/5]
posiada wiedzę z zakresu dydaktyki i szczegółowej metodyki działalności pedagogicznej, popartą doświadczeniem w jej praktycznym wykorzystywaniu ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej, jaką można realizować za pośrednictwem Internetu i CTI. posiada wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, poszerzoną w odniesieniu do odpowiednich etapów edukacyjnych, umożliwiającą rozumienie zachowania się człowieka w procesie edukacji z uwzględnieniem kontekstu CTI. posiada wiedzę o głównych środowiskach wychowawczych uwzględniającą ich specyfikę i procesy w nich zachodzące. ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach, z którymi ma do czynienia użytkownik Internetu, szczególnie biorący udział w edukacji na odległość. ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach w odniesieniu do przestrzeni internetowej oraz procesu wykorzystywania jej do celów edukacyjnych i pokrewnych (np. wspierania, terapii, itd.) ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń zachodzących w diadach, w obrębie małych grup społecznych i pomiędzy grupami oraz w ramach szerszych społeczności, np. na portalach społecznościowych. ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w ramach kształcenia na odległość oraz o zagrożeniach jakie może nieść posługiwanie się Internetem a także o sposobach zapobiegania im, zwłaszcza w przypadku dzieci i młodzieży. zna techniki informatyczne, przetwarzania tekstów, wykorzystywania arkuszy kalkulacyjnych, korzystania z baz danych, posługiwania się grafiką prezentacyjną, korzystania z usług w sieciach informatycznych, pozyskiwania i przetwarzania informacji [_W_2]
K_W05 [2/5] K_W06 [1/5] K_W07 [2/5] K_W15 [2/5] KNO_W02 [2/5] KN_W01 [1/5] KN_W02 [2/5] KN_W05 [1/5]
posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego. ma elementarną wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju; ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych [_W_3]
K_W19 [1/5] KN_W12 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Kolokwium bądź opracowanie referatu na temat z listy zaproponowanych [_w_1]
Sprawdzenie czy student posiada teoretyczną wiedzę w zakresie psychologicznych aspektów nauczania na odległość
_K_1 _K_2 _U_1 _W_1 _W_2 _W_3
Projekt zespołowy o charakterze badawczym [_w_2]
Studenci w zespołach podejmują tematy badawcze związane z obecnością dzieci, młodzieży lub dorosłych w Internecie, przeprowadzają badania terenowe w cyberprzestrzeni lub poza nią (obserwacje, obserwacje uczestniczące, analiza wytworów i dokumentów, sondaż diagnostyczne, eksperyment pedagogiczny, analizy hermeneutyczne, itp.), dokonują analizy i interpretacji uzyskanych danych, a następnie piszą wspólne opracowanie, mające strukturę artykułu.
_K_1 _K_2 _K_3 _U_1 _U_2 _U_3 _W_1 _W_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
ćwiczenia [_fns_1]
Elementy wykładu z wykorzystaniem środków audiowizualnych połączone z dyskusją nt. psychologicznych aspektów funkcjonowania człowieka w kontekście Internetu i pracy z komputerem Przygotowanie przez studentów samodzielnych badań terenowych w Internecie (dyskusja, „burza mózgów”, przeglądanie stron www i portali społecznościowych, przeprowadzanie obserwacji on-line, wyłanianie problemów
8
Analiza literatury, lektura uzupełniająca, praca z tekstem; Terenowe badania własne on-line lub off-line, analiza wyników, pisanie opracowania - w zespole
8 Kolokwium bądź opracowanie referatu na temat z listy zaproponowanych [_w_1] Projekt zespołowy o charakterze badawczym [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)