Konstrukcje czasu i przestrzeni w filmie 1
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2.2019

Nazwa modułu: | Konstrukcje czasu i przestrzeni w filmie 1 |
---|---|
Kod modułu: | 09-RE-S1-CPN1a |
Kod programu: | W8-S1RE19.2.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | „W filmie, w przeciwieństwie do innych sztuk […] nie dominuje ani czasowość ani przestrzenność. Jest on czasoprzestrzenny, przy czym czasoprzestrzenności tej nie należy rozkładać w procesie analizy. Zjawiska, do których można odnieść kategorię czasu i przestrzeni, nie występują obok siebie czy w jakimś następstwie, lecz przenikają się tak dalece, że ich rozłączne traktowanie byłoby niesłuszne”. Powyższe słowa Alicji Helman, patronują rozważaniom prowadzonym w module „Konstrukcjie czasu i przestrzeni w filmie”. Oczywiście na poziomie rudymentów, pozwalamy sobie na chwilową rozłączność, omawiając kategorię czasu i przestrzeni osobno – jednak zawsze, odnosimy wnioski do całości, do filmowej czasoprzestrzeni.
Ośrodkiem kursu są rozważania teoretyczne, zderzane za każdym razem z wybranymi dziełami sztuki filmowej. W pierwszym semestrze omawiamy przestrzeń ekranową i diegetyczną. Węzłami, wokół których skupia się uwaga prowadzących zajęcia i studentów są: wnętrze, rozumiane także, jako wnętrze myślowe / Bachtinowska idea połączenia jednostki ze światem, jako widnokrąg i otoczenie /, przestrzeń industrialna, rozumiana, jako połączenie wnętrza i zewnętrza, miasto, oraz natura. Semestr drugi przeznaczony jest na omówienie kategorii czasu filmowego. Rozważamy, idąc za teoretykiem kina Jan Mukarovskym, trzy rodzaje czasu: ekranowy, zdarzeń fabularnych oraz postrzegającego podmiotu / widza /. Szczególnie ta trzecia kategoria, będąca jak dotąd traktowana po macoszemu przez twórców, wydaje się interesująca i płodna formalnie dla przyszłych reżyserów.
Moduł pierwszy jak i drugi realizują wyznaczone cele w oparciu o twórczość autorów tworzących w drugiej połowie XX stulecia, uwzględniając jednak ich wpływ na dorobek kina współczesnego.
|
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student posiada elementarną filozoficzną i filmoznawczą wiedzę o czasoprzestrzeni. [CPN1a_1] |
K_W03 [4/5] |
Student potrafi zanalizować kategorię filmowej przestrzeni. Zna uwarunkowania reżyserskie, operatorskie i scenograficzne, mające wpływ na organizację przestrzeni w filmie. [CPN1a_2] |
K_U03 [4/5] |
Student potrafi zanalizować kategorię filmowego czasu. Zna uwarunkowania reżyserskie, operatorskie i montażowe, mające wpływ na organizację czasu w filmie. [CPN1a_3] |
K_U03 [4/5] |
Student posiada umiejętności opisu, analizy i interpretacji autorskiego idiomu użycia języka filmowego i potrafi je zademonstrować na przykładach analizy wybranych filmów. [CPN1a_4] |
K_W02 [5/5] |
Student jest obeznany z twórczością mistrzów kina, których dzieło cechuje wielka wartość rozwojowa dla historii języka filmowego. [CPN1a_5] |
K_W02 [5/5] |
Student potrafi dyskutować w grupie nad omawianymi zagadnieniami, wyrażać własne opinie, wyciągać prawidłowe wnioski
i argumentować na rzecz przyjętego stanowiska oraz samodzielnie formułować i indywidualnie wyrażać własne idee
na piśmie.
[CPN1a_6] |
K_U01 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Ocena ciągła [CPN1a _w_1] | Weryfikacja wiedzy, przygotowania do zajęć, aktywności i zaangażowania w dyskusji, umiejętności dokonania analizy prezentowanych
filmów oraz ich problematyzacji i interpretacji.
|
CPN1a_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [CPN1a_fs_1] | w oparciu o prezentacje filmowe, elementy zajęć warsztatowych z analizy
filmu, dyskusja problemowa,
możliwe: dobrowolna indywidualna
prezentacja ustna wybranego szczegóło-
wego problemu przez studenta
|
15 | zapoznanie się z wymaganym materiałem teoretycznym i filmowym, wypracowanie własnych koncepcji do zaprezentowania w dyskusji . możliwe: przygotowanie dobrowolnej
indywidualnej prezentacji ustnej wybranego szczegółowego problemu
|
35 |
Ocena ciągła [CPN1a _w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |