Scenariusze fabularne 3
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2.2019

Nazwa modułu: | Scenariusze fabularne 3 |
---|---|
Kod modułu: | 09-RE-S1-SCE3a |
Kod programu: | W8-S1RE19.2.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Zajęcia scenariopisarskie z filmu fabularnego syntetyzują wiedzę związaną z różnym elementami nabywania umiejętności samodzielnego pisania scenariusza i dokonywania analizy dramaturgicznej filmów zdobytą przez studentów w toku całych studiów. Synteza ta, zgodnie z naturą nauki ma swoje etapy. Pierwsze dwa semestry poświecone są na nauczanie podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Poznaniu praw dramaturgii. Poznaniu najważniejszych modeli scenariuszowych. Poprzez szereg ćwiczeń studenci budują solidne podstawy scenariopisarskiego rzemiosła, uczą się dramaturgicznego myślenia. Etap ten kończy się napisaniem dramaturgicznej sekwencji filmowej oraz zanalizowaniem wybranych przez prowadzącego filmów, pod względem zastosowanych w nich modeli scenariuszowych . Semestr trzeci i czwarty rozwijają nabyte umiejętności, ze szczególnym uwzględnieniem pracy scenariuszowej nad sceną na zadany temat . Scena ta następnie zostaje zrealizowana pod okiem opiekuna przedmiotu. Semestr piąty i szósty kończące kurs licencjacki, sumują zdobytą wiedzę, pozwalając studentom na końcu drogi samodzielnie napisać, krótkometrażowy film fabularny. Film ten następnie jest realizowany pod opieką wykładowcy . Zajęcia scenariopisarskie od semestru trzeciego do szóstego realizowane są w ramach przedmiotu do wyboru, obejmującego cztery moduły scenariuszy fabularnych lub cztery moduły scenariuszy dokumentalnych, kontynuujących nauczanie rozpoczęte w ramach dwóch modułów dramaturgii i scenariopisarstwa.
Celem kursu scenariuszy fabularnych 3 i 4 jest nauka dramaturgii i scenopisarstwa w odniesieniu do dłuższych samodzielnie napisanych tekstów (30 min). Studenci uczą się zastosowania pojęć jak paradygmat, punkty zwrotne, midpoint, punkty wsparcia, climax czy dramaturgiczna koda.
Uczą się analizy filmów pod względem zawartej w nich dramaturgii, zastosowanych modeli scenariuszowych i chwytów narracyjnych.
Istotą zajęć jest nieustanna wymienność teorii i praktyki. Na każdym etapie teoria konfrontowana jest z krótką pracą praktyczną odnoszącą się do omawianego elementu warsztatu scenarzysty i reżysera filmowego. Zwieńczeniem kursu jest napisanie a następnie realizacja przez każdego ze studentów krótkiego filmu fabularnego o wyrazistych, obowiązujących wszystkich zasadach formalnych. Jak też napisanie samodzielnego scenariusza o długości 30 minut.
|
Wymagania wstępne: | Warunkiem wstępnym studiowania modułu 3 jest zaliczenie dwóch poprzednich modułów z zakresu scenariuszy fabularnych. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna teorie scenariopisarstwa. Potrafi potrafi zaadaptować lub napisać oryginalny scenariusz krótkometrażowej etiudy fabularnej. Zna specyfikę filmowego dialogu. [SCE3a_1] |
K_W04 [5/5] |
Student potrafi stworzyć spójną, plastyczną wizję swego filmu. Jest w stanie na podstawie napisanego samodzielne scenariusza wraz z operatorem przygotować scenopis obrazkowy przygotowywanej wspólnie etiudy fabularnej. [SCE3a_2] |
K_W08 [4/5] |
Student zna różne metody pracy pracy z aktorem na napisanym przez siebie tekście. Potrafi przygotować i wykonać przewidziane scenariuszem zadanie aktorskie. Jest przygotowany do zanalizowania i przeprowadzenia psychologicznego przebiegu postaci w krótkometrażowym filmie fabularnym. [SCE3a_3] |
K_U01 [4/5] |
Student potrafi twórczo zrealizować własny scenariusz. Nabyta wiedza scenariuszowa daje mu możliwość elastycznego podejścia w pracy nad próbą z aktorami czy już na planie filmowym. Ta elastyczność pozwala na dokonywanie twórczych poprawek do realizowanego tekstu. [SCE3a_4] |
K_W05 [4/5] |
Student posiada zdolnośc do pełnej, twórczej identyfikacji z realizowanym przez siebie filmem. Potrafi dyskutować w grupie j nad poszczcególnymi elementami etiudy, wyrażać własne opinię, wyciagać wnioski i formułować nowe idee. [SCE3a_5] |
K_U01 [5/5] |
Student zna teorię dramaturgii. Wykorzystując zdobytą wiedzę opisze pierwszą wersję scenariusza dłuższego filmu fabularnego )minimum 30 minut). [SCE3a_6] |
K_W05 [4/5] |
Student ma wiedzę z zakresu techniki i technologi filmowej. Dostrzega wpływ nowych technologii na ostateczny kształt filmu. [SCE3a_7] |
K_W09 [4/5] |
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w swej etiudnie fabularnej elementów rzemiosła reżysera filmowego. [SCE3a_8] |
K_U01 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Ocena ciągła [SCE3a_w_1] | Weryfikacja na podstawie oceny przygotowania do zajęć, zaangażowania i umiejętności, oraz prac praktycznych. |
SCE3a_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [SCE3a_fs_1] | Zajęcia w formie konwersatoryjnej
w oparciu o prezentacje filmowe,
elementy zajęć warsztatowych
związanych z pracą nad tekstem, dyskusja problemowa
|
5 | Zapoznanie się z materiałem filmowym
przewidzianym do omówienia na zaję-
ciach, wypracowanie własnych
koncepcji do zaprezentowania w dyskusji.
|
10 |
Ocena ciągła [SCE3a_w_1] |
warsztat [SCE3a_fs_2] | Napisanie scenariusza krótkiej etiudy licencjackiej, która będzie realizowana. Napisanie scenariusza dłuższego filmu fabularnego (min. 30 minut). |
10 | Napisanie scenariusza i przygotowanie scenopisu etiudy wstępnej. Napisanie treatmentu, scenariusza i scenopisu etiudy licencjackiej. Przygotowania koncepcji plastycznej obu etiud. Wybór tematu. Przedstawienie synopsisu przyszłego filmu w formie pitchingu. |
35 |
Ocena ciągła [SCE3a_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |