Scenariusze dokumentalne 2
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2.2019

Nazwa modułu: | Scenariusze dokumentalne 2 |
---|---|
Kod modułu: | 09-RE-S1-SCE2b |
Kod programu: | W8-S1RE19.2.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Zajęcia scenariopisarskie syntetyzują wiedzę związaną z różnym elementami nabywania umiejętności samodzielnego pisania scenariusza i dokonywania analizy dramaturgicznej filmów zdobytą przez studentów w toku całych studiów. Synteza ta, zgodnie z naturą nauki ma swoje etapy. Pierwsze dwa semestry poświecone są na nauczanie podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Poznaniu praw dramaturgii. Poznaniu najważniejszych modeli scenariuszowych. Poprzez szereg ćwiczeń studenci budują zręby scenariopisarskiego rzemiosła, uczą się dramaturgicznego myślenia. Etap ten kończy się napisaniem dramaturgicznej sekwencji filmowej oraz zanalizowaniem wybranych przez prowadzącego filmów, pod względem zastosowanych w nich modeli scenariuszowych . Semestr trzeci i czwarty rozwijają nabyte umiejętności, ze szczególnym uwzględnieniem pracy scenariuszowej nad sceną na zadany temat . Scena ta następnie zostaje zrealizowana pod okiem opiekuna przedmiotu. Semestr piąty i szósty kończące kurs licencjacki, sumują zdobytą wiedzę, pozwalając studentom na końcu drogi samodzielnie napisać, krótkometrażowy film dokumentalny. Film ten następnie jest realizowany pod opieką wykładowcy. Zajęcia scenariopisarskie od semestru trzeciego do szóstego realizowane są w ramach przedmiotu do wyboru, obejmującego cztery moduły scenariuszy fabularnych lub cztery moduły scenariuszy dokumentalnych, kontynuujących nauczanie rozpoczęte w ramach dwóch modułów dramaturgii i scenariopisarstwa.
Celem kursu scenariuszy dokumentalnych 1 i 2 jest nauka dramaturgii i scenopisarstwa w odniesieniu do dłuższych samodzielnie napisanych tekstów (30 min). Studenci uczą się rozumieć i zastosowywać w praktyce to, że film dokumentalny jest opowiadaniem, poznają podstawy budowy tego opowiadania i jego strukturę. Studenci uczą się zastosowania w praktyce podstawowych wyznaczników czyniących niefabularne pisarstwo kreatywnym, a mianowicie tego, że istnieje w dokumencie, obok tematu oczywistego, również temat ukryty, tego, że film dokumentalny nie jest dziennikarskim newsem, że dokumentem rządzą zasady opowiadania. Coraz to lepiej rozumieją, że film dokumentalny jest przemyślaną prezentacja tematu, który został zbadany, zdokumentowany, rozważony i uformowany przez twórcę i zawiera w ten sposób autorską refleksję. Uczą się analizy filmów pod względem zawartej w nich dramaturgii, zastosowanych modeli scenariuszowych i chwytów narracyjnych.
Istotą zajęć jest nieustanna wymienność teorii i praktyki. Na każdym etapie teoria konfrontowana jest z krótką pracą praktyczną odnoszącą się do omawianego elementu warsztatu scenarzysty i reżysera filmowego. Zwieńczeniem kursu jest napisanie a następnie realizacja przez każdego ze studentów krótkiego filmu dokumentalnego o wyrazistych, obowiązujących wszystkich zasadach formalnych. Jak też napisanie samodzielnego scenariusza o długości 30 minut.
|
Wymagania wstępne: | Warunkiem studiowania modułu 2 jest zaliczenie pierwszego modułu scenariuszy dokumentalnych. |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna teorie scenariopisarstwa. Potrafi potrafi zaadaptować lub napisać oryginalny scenariusz krótkometrażowej etiudy dokumentalnej. [SCE2b_1] |
K_W04 [4/5] |
Student jest w stanie stworzyć spójną wizję dramaturgiczną przyszłego filmu. [SCE2b_2] |
K_W04 [4/5] |
Student zna i rozumie formy narracji filmowej. Rozpoznaje jej historyczną ewolucję. [SCE2b_3] |
K_W02 [4/5] |
Student potrafi twórczo zanalizować film pod względem zastosowanej w nim dramaturgii. [SCE2b_4] |
K_W06 [4/5] |
Student posiada zdolność do pełnej, twórczej identyfikacji z napisanym przez siebie filmem. Potrafi dyskutować w grupie, wyrażać własne opinię, wyciagać wnioski i formułować nowe idee. [SCE2b_5] |
K_U01 [4/5] |
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w swej etiudzie dokumentalnej elementów rzemiosła scenariuszowego i myślenia reżyserskiego uwarunkowanego dramaturgią. [SCE2b_6] |
K_W06 [4/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Ocena ciągła [SCE2b_w_1] | Ocena wiedzy, przygotowania do zajęć, aktywności i zaangażowania w dyskusji. |
SCE2b_1 |
Praca praktyczna [SCE2b_w_2] | Weryfikacja wiedzy i umiejętności na podstawie napisanych prac oraz wyreżyserowanej etiudy na podstawie samodzielnie napisanego scenariusza. |
SCE2b_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [SCE2b_fs_1] | Zajęcia w formie konwersatoryjnej
w oparciu o prezentacje filmowe,
elementy zajęć warsztatowych
związanych z pracą nad tekstem, dyskusja problemowa.
|
10 | Studia literaturowe, przygotowanie do prac warsztatowych z zakresu przedmiotu |
10 |
Ocena ciągła [SCE2b_w_1] |
warsztat [SCE2b_fs_2] | Napisanie i realizacja warsztatu filmowego: na zadany temat. |
5 | Praca nad własnym scenariuszem oraz realizacja krótkiego filmu na podstawie tego scenariusza |
25 |
Praca praktyczna [SCE2b_w_2] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |