Dramaturgia i scenariopisarstwo 1 Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2.2019

Nazwa modułu: Dramaturgia i scenariopisarstwo 1
Kod modułu: 09-RE-S1-DS1
Kod programu: W8-S1RE19.2.2019
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Opis:
Zajęcia z dramaturgii i scenariusza filmu fabularnego syntetyzują wiedzę związaną z różnym elementami nabywania umiejętności samodzielnego pisania scenariusza i dokonywania analizy dramaturgicznej filmów zdobytą przez studentów w toku całych studiów. Synteza ta, zgodnie z naturą nauki, ma swoje etapy. Pierwsze dwa semestry poświecone są na nauczanie podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Poznaniu praw dramaturgii. Poznaniu najważniejszych modeli scenariuszowych. Poznaniu różnic pomiędzy redagowaniem scenariusza do filmu fabularnego a dokumentalnego. Poprzez szereg ćwiczeń studenci budują zręby scenariopisarskiego rzemiosła, uczą się dramaturgicznego myślenia. Etap ten kończy się napisaniem dramaturgicznej sekwencji filmowej oraz zanalizowaniem wybranych przez prowadzącego filmów, pod kątem zastosowanych w nich modeli scenariuszowych . Jak też napisaniu scenariusza do krótkiego filmu dokumentalnego. Semestr trzeci i czwarty, w ramach przedmiotu do wyboru, obejmującego scenariusze fabularne i/lub scenariusze dokumentalne, rozwijają nabyte umiejętności ze szczególnym uwzględnieniem pracy scenariuszowej nad sceną na zadany temat . Scena ta następnie zostaje zrealizowana pod okiem opiekuna przedmiotu. Semestr piąty i szósty obejmuje dalsze moduły scenariuszy fabularnych i/lub dokumentalnych, kończących kurs licencjacki, które sumują zdobytą wiedzę, pozwalając studentom na końcu drogi samodzielnie napisać, krótkometrażowy film fabularny/dokumentalny. Film ten następnie jest realizowany pod opieką wykładowcy. Celem kursu dramaturgii i scenopisarstwa 1 i 2 jest nauka podstaw dramaturgii i scenopisarstwa. Studenci uczą się zastosowania pojęć jak paradygmat, punkty zwrotne, midpoint, punkty wsparcia, climax czy dramaturgiczna koda. Uczą się analizy filmów pod względem zawartej w nich dramaturgii, zastosowanych modeli scenariuszowych i chwytów narracyjnych. Istotą zajęć jest nieustanna wymiennośc teorii i praktyki. Na każdym etapie teoria konfrontowana jest z krótką pracą praktyczną odnoszącą się do omawianego elementu warsztatu scenarzysty i reżysera filmowego. Zwieńczeniem kursu jest napisanie a następnie realizacja przez każdego ze studentów krótkiego filmu fabularnego o wyrazistych, obowiązujących wszystkich zasadach formalnych.
Wymagania wstępne:
(brak informacji)
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Student poznaje podstawy scenariopisarstwa. Potrafi potrafi napisać oryginalny scenariusz sceny, sekwencji filmowej. Potrafi posługiwać się tzw. drabinką (story break down) , napisać synopsis i treatment do filmu. Poznaje różnice pomiędzy zapisem scenariusza do filmu fabularnego a dokumentalnego. Potrafi napisać scenariusz do krótkiego filmu dokumentalnego. [DS1_1]
K_W04 [3/5] K_U01 [3/5] K_U06 [3/5]
Student zna elementarną terminologię dotyczącą pisania scenariusza. Zna zastosowanie podstawowych pojęć dramaturgicznych i modeli scenariuszowych ze szczególnym uwzględnieniem modeli: Syda Fielda „Paradygmat struktury”, Franka Daniella „Rozwój scenariusza w sekwencjach”, Christophera Voglera „Podróż autora”. [DS1_2]
K_W04 [3/5] K_U03 [3/5] K_U07 [3/5]
Student zna i rozumie podstawowe formy narracji filmowej pozwalające na rozeznanie w gatunkach filmu fabularnego oraz narracji filmu dokumentalnego. [DS1_3]
K_W02 [3/5] K_W04 [3/5] K_U02 [3/5]
Student potrafi napisać scenę i sekwencję filmową. Potrafi zredagować synopsis i treatment przyszłego filmu. Potrafi napisać scenariusz do krótkiego filmu dokumentalnego. [DS1_4]
K_W05 [4/5] K_U06 [4/5] K_U07 [4/5] K_K09 [4/5]
Student potrafi samodzielnie dokonać szczegółowej analizy dramaturgicznej filmu fabularnego i dokumentalnego. [DS1_5]
K_W05 [3/5] K_U03 [3/5] K_U04 [3/5]
Student jest zdolny do świadomego rozpoznania oraz krytycznego zanalizowania obecnych w napisanych przez siebie scenach i sekwencjach elementów rzemiosła scenarzysty i reżysera filmowego. [DS1_6]
K_U01 [3/5] K_U02 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
Ocena ciągła [DS1_w_1]
Weryfikacja na podstawie oceny przygotowania do zajęć. / prace praktyczne /. Weryfikacja na podstawie pisanych prac scenariuszowych oraz analiz filmów.
DS1_1 DS1_2 DS1_3 DS1_4 DS1_5 DS1_6
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [DS1_fs_1]
Wykład z elementami dyskusji kierowanej.
10
Przygotowanie do udziału w dyskusji
5 Ocena ciągła [DS1_w_1]
ćwiczenia [DS1_fs_2]
Zajęcia w formie konwersatoryjnej w oparciu o prezentacje filmowe, elementy zajęć warsztatowych związanych z pracą nad tekstem, dyskusja problemowa.
10
Studia literaturowe, przygotowanie do prac warsztatowych z zakresu przedmiotu
5 Ocena ciągła [DS1_w_1]
warsztat [DS1_fs_3]
Napisanie samodzielnych scenariuszy - scen, sekwencji, etiud fabularnych. Analiza dramaturgiczna scenariuszy wybranych filmów fabularnych
10
Praca nad własnym scenariuszem oraz realizacja krótkiego filmu na podstawie tego scenariusza
20 Ocena ciągła [DS1_w_1]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)