Montaż fabularny 3
Kierunek studiów: Reżyseria
Kod programu: W8-S1RE19.2.2019

Nazwa modułu: | Montaż fabularny 3 |
---|---|
Kod modułu: | 09-RE-S1-MON3a |
Kod programu: | W8-S1RE19.2.2019 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 2 |
Opis: | Kurs przeznaczony jest dla reżyserów montujących własne filmy. Kompetentny reżyser musi rozumieć montaż bardziej z wizualnego niż technicznego punktu widzenia. Innymi słowy, nie jest niezbędne, by wiedział, jak działa program do montażu (choć jest to pożądane), lecz musi być świadomy sposobu, w jaki wszystkie ujęcia będą ze sobą połączone i jaki to będzie dawać efekt. Doświadczenie nabyte przy samodzielnym montowaniu filmów, a także innych przekazów audiowizualnych pozytywnie wpływa na pracę reżysera podczas pracy nad scenariuszem/scenopisem i na planie oraz na jego myślenie reżyserskie: wie lepiej, gdzie postawić kamerę , by wyeliminować problemy na stole montażowym, dba o to, by pozycje i ruchy aktorów zgadzały się w montowanych ze sobą ujęciach, wyczuwa wreszcie (i zleca to operatorowi), kiedy nagrać przebitki i zabezpieczające ujęcia dodatkowe, pomocne później w rozwiązywaniu problemów montażowych lub w celu wymiany ujęć, które mogą się nie sprawdzić.
Kurs ma na celu uświadomienie studentom reżyserii, jak istotna jest – zapewniana przez montaż - integracja technicznych, estetycznych i narracyjnych aspektów przekazu audiowizualnego w jednolitą całość.
W dwóch kolejnych modułach studenci analizują znaczenie rytmu w montażu w odniesieniu do sceny, sekwencji i całego filmu, uczą się zasad montażu w kinie gatunkowym i ich zależności od struktury narracyjnej, w szczególności zasad montażu kontekstowego w komedii i montażu syntetycznego w kinie akcji. Rozwijają znajomość i umiejętności związane z montażem form telewizyjnych i reklamowych
|
Wymagania wstępne: | (brak informacji) |
Literatura podstawowa: | (brak informacji) |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
Student zna ogólne prawidła dotyczące montażu: funkcje poszczególnych planów wynikające z ich wielkości
i ruchu, analizujące i syntetyzujące sposoby łączenia ujęć, zna zakres i rodzaje błędów jakie można popełnić w montażu
oraz zna reguły montażu rozmaitych form telewizyjnych (sceny taneczne, teledysk, koncert) i spotów reklamowych
[MON3a_1] |
K_W08 [5/5] |
Student rozumie zależność między montażem i ciągłością wizualną filmu, montażem i kompozycją kadru, ujęciami
ruchomymi i statycznymi w filmie fabularnym w odniesieniu do sceny, sekwencji i całości filmu oraz zna zasady
zastosowania montażu w kinie gatunkowym i ich zależność od różnych struktur narracyjnych stosowanych
w różnych gatunkach filmowych
[MON3a_2] |
K_W08 [5/5] |
Student zna wymogi techniczne, estetyczne i narracyjne, jakie spełniać powinna całość materiału trafiającego
do montażu oraz potrafi za pomocą montażu integrować techniczne, estetyczne i narracyjne aspekty przekazu
audiowizualnego w jednolitą całość
[MON3a_3] |
K_W08 [5/5] |
Student posiada wiedzę nt. wzajemnej zależności obrazu i słowa synchronicznego, obrazu i słowa asynchronicznego oraz
słowa spoza kadru (z tzw. off-u) i komentarza odautorskiego, potrafi stosować zasady montowania dźwięku w scenach
dialogowych
[MON3a_4] |
K_W08 [5/5] |
Student zna funkcje dźwięku (muzyki i efektów) i zasady dramaturgii dźwięku w przekazach audiowizualnych oraz
rozumie stopień umowności dźwięku w obrazie
[MON3a_5] |
K_W08 [5/5] |
Student posiada wiedzę i umiejętności w zakresie tzw. podcinania ujęć czyli przejść między ujęciami i porządkowania
rytmu narracji, rozumie zależność rytmu i emocji w scenie, ważność ustawienia akcentów i puent w scenie
[MON3a_6] |
K_W08 [5/5] |
Student zna i potrafi obsługiwać różne systemy cyfrowego zapisu i montażu obrazu i dźwięku [MON3a_7] |
K_U09 [5/5] |
Typ | Opis | Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji |
---|---|---|
Praca praktyczna – ćwiczenie montażowe [MON3a_w_1] | Weryfikacja wiedzy i umiejętności na podstawie wykonanych ćwiczeń montażowych oraz ich analizy i obrony przez studenta |
MON3a_1 |
Rodzaj prowadzonych zajęć | Praca własna studenta | Sposoby weryfikacji | |||
---|---|---|---|---|---|
Typ | Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) | Liczba godzin | Opis | Liczba godzin | |
ćwiczenia [MON3a_fs_1] | Zajęcia praktyczne w montażowni. Studenci poznają zasady montażu i stosują je, korzystając z urządzeń do montażu elektronicznego |
15 | Lektura podręczników do montażu, zapoznawanie się z materiałem audiowizualnym przewidzianym do analizy i omówienia na zajęciach, przygotowanie zaliczeniowego ćwiczenia montażowego |
35 |
Praca praktyczna – ćwiczenie montażowe [MON3a_w_1] |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |