Warsztat socjoterapeuty i superwizja Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Warsztat socjoterapeuty i superwizja
Kod modułu: 12-PE-DZ-N1-7WSS
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł ma na celu zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami pracy socjoterapeuty w różnych środowiskach terapeutycznych, etyką zawodową, celem i zasadami superwizji, a także kształtowanie własnego przyszłego warsztatu pracy.
Wymagania wstępne:
Podstawy socjoterapii, Podstawy metodyki pracy socjoterapeutycznej
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Widzi innego człowieka z różnych punktów odniesienia w sensie holistycznym, dostrzega, diagnozuje i umiejętnie reaguje na zjawiska związane z wychowaniem, socjalizacją, kształceniem, opieką; ma rozwinięte kompetencje komunikacyjne i umiejętnie z nich korzysta w projektowaniu działalności zawodowej. Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy [_K_1]
K_K02 [3/5] K_K03 [3/5] KN_K02 [3/5]
charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec ludzi, z którymi pracuje, a także umiejętnością właściwego zachowania się wobec nich; przestrzega zasad etyki zawodowej cechuje się moralnym, opartym na zasadach etyki społecznej, sposobie działania i postępowania oraz unikaniem działań, zachowań i postaw relatywistycznych [_K_2]
K_K04 [3/5] K_K05 [4/5]
potrafi rozpoznawać potrzeby uczestników działań socjoterapeutycznych (zróżnicowanych społecznie, edukacyjnie i kulturowo, a także pod względem aktywności własnej) etnicznych, narodowych, wyznaniowych; a także ma predyspozycje oraz zdolności do współpracy w relacjach międzyludzkich; potrafi podejmować działania edukacyjne, socjoterapeutyczne i interwencyjne na rzecz nadawania rangi „Innemu”; potrafi korzystać z technik i metod aktywnych w pracy z jednostką i grupą, potrafi posługiwać się normami i zasadami etycznymi [_U_1]
K_U11 [2/5] K_U13 [3/5] KN_U11 [3/5] KN_U12 [3/5]
jest świadomym odbiorcą szeroko rozumianej kultury i jej dziedzictwa; umie dokonywać jej analizy aksjologicznej, uwzględniając uwarunkowania historyczne, psychologiczne, estetyczne w nawiązaniu do wybranych epok historycznych w sztuce; umie posługiwać się warsztatem z zakresu atreterapii w szerokim ujęciu wchodzącym w jego skład między innymi działania twórcze z różnych dziedzin sztuki; świadomość roli teatru w kształtowaniu postaw twórczych człowieka. Jednocześnie potrafi posługiwać się świadomie głosem oraz zna zasady dbania o ten narząd. Potrafi pracować w zespole. [_U_2]
K_U15 [3/5] KN_U13 [3/5]
posiada ogólną wiedzę na temat wychowania i kształcenia dzieci i młodzieży oraz wspierania środowiska społecznego i wychowawczego, także filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw wychowania i kształcenia człowieka zarówno pełnosprawnego jak i niepełnosprawnego [_W_1]
K_W02 [3/5] K_W03 [3/5] KNO_W02 [4/5]
ma podstawową wiedzę dotyczącą psychologiczno -pedagogicznych aspektów funkcjonowania człowieka w społeczeństwie oraz sposobu, w jaki rzeczywista bądź wyobrażona obecność innych ludzi oddziałuje na ludzkie myślenie, odczuwanie i zachowanie, jak również praktyczne usprawnianie ich umiejętności społecznych. Posiada również podstawową wiedzę na temat procesu wspierania człowieka w trudnych życiowo sytuacjach rozwojowych i społecznych, również w sytuacji zagrożenia marginalizacją i wykluczeniem społecznym związanym np. z niepełnosprawnością. Zna zasady dobrej komunikacji oraz relacji w grupie. [_W_2]
K_W05 [3/5] K_W08 [4/5] KN_W01 [4/5]
ma podstawową wiedzę mającą mu umożliwić osobiste i twórcze poszukiwanie własnej drogi zawodowej, doprowadzenie do krytycznego i refleksyjnego wzbogacania i tworzenia własnego, indywidu­alnego stylu pedagogicznego. Ponadto charakteryzuje się właściwą postawą etyczną, ułatwiającą mu wykonywanie pracy pedagoga, socjoterapeuty, zna uregulowania prawne i etyczne dotyczące wykonywania tych zawodów [_W_3]
K_W18 [4/5] K_W19 [3/5] KN_W12 [4/5] KN_W13 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
prezentacja [_w_1]
opisująca wybrane zagadnienia związane z dysfunkcyjnością rodziny/grupy społecznej
_U_2 _W_1 _W_2
projekt [_w_2]
przedstawienie przez studentów sposobów wstępnej diagnozy, konstruowania programów socjoterapeutycznych. Budowanie warsztatu terapeuty wraz z instruktażem dla rodziców w celu wspólnych modyfikacji działań skierowanych w stronę dziecka potrzebującej wsparcia
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2 _W_3
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład z wykorzystaniem metod audiowizualnych na temat elementarnych zagadnień wprowadzających w temat
9
analiza literatury i dokumentacji
20 prezentacja [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
prezentacja prac grupowych dotyczących wybranych dysfunkcyjności rodziny lub grupy społecznej metoda projektów
9
zebranie i przygotowanie prezentacji w grupach wykonanie projektu-ze wstępną diagnozą danej dysfunkcyjności rodziny lub grupy społecznej, programem indywidualnym wraz z instruktażem dla rodziców przy wykorzystaniu wiedzy z zakresu socjoterapii i superwizji
37 projekt [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)