Poradnictwo i terapia osób z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: 12-N1PE12.2014

Nazwa modułu: Poradnictwo i terapia osób z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego
Kod modułu: 12-PE-DZ-N1-4POWZ
Kod programu: 12-N1PE12.2014
Semestr: semestr letni 2016/2017
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Opis:
Moduł poradnictwo i wsparcie osób z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego umożliwia studentom zdobywanie wiedzy z zakresu funkcjonowania społecznego i indywidualnego osób (dzieci, młodzieży i dorosłych) z zaburzeniami prawidłowego rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem tych obszarów, które utrudniają albo uniemożliwiają rozwój zdolności, umiejętności oraz kompetencji ważnych w codziennym życiu edukacji. Poradnictwo ma na celu pokazać te obszary na tle uwarunkowań i wskazać formy instrumentalnego wsparcia.
Wymagania wstępne:
Znajomość treści z zakresu przedmiotów ogólonopedagogicznych
Literatura podstawowa:
(brak informacji)
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
uczestniczy w przygotowywaniu projektów i programów z zakresu profilaktyki i wsparcia społecznego dla grup najbardziej potrzebujących; charakteryzuje się postawą szacunku i zrozumienia wobec ludzi, z którymi pracuje, a także umiejętnością właściwego zachowania się wobec nich; przestrzega zasady etyki zawodowej; [_K_1]
K_K03 [4/5] K_K04 [4/5] KN_K07 [3/5]
cechuje się kreatywnością i otwartością w kontaktach interpersonalnych; jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa pedagogicznego; ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego [_K_2]
K_K01 [4/5] K_K07 [4/5]
potrafi analizować, oceniać, selekcjonować teksty naukowe, formułować, klasyfikować; [_U_1]
K_U02 [4/5] KN_U03 [3/5]
umie dokonywać oceny różnych form opieki nad osobami oraz rodzinami wymagającymi wsparcia i opieki, stawiać pytania dotyczące problemów funkcjonowania człowieka w przestrzeni społecznej; potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych i społecznych; [_U_2]
K_U10 [4/5] K_U14 [4/5] KN_U04 [3/5] KN_U05 [3/5]
zna elementarną terminologię używaną w pedagogice społecznej i poradnictwie; zna wybrane filozoficzne, społeczne i psychologiczne koncepcje człowieka i rozumie ich znaczenie w projektowaniu działalności edukacyjnej, animacyjnej opiekuńczej, wychowawczej oraz wspierającej funkcjonowanie człowieka i rodzinę; ma podstawową wiedzę na temat organizacji pracy, struktur, form pracy i zarządzania w instytucjach społecznych, wychowawczych i pomocowych wspierających jednostki w różnym wieku i rodziny potrzebujące pomocy; ma elementarną wiedzę na temat środowiska społecznego, celów poradnictwa [_W_1]
K_W01 [4/5] K_W04 [4/5] K_W07 [4/5] KN_W01 [3/5] KN_W05 [3/5]
ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw aksjologicznych, ideologicznych, prawnych, organizacyjnych i pedagogicznych funkcjonowania współczesnych form opieki i wsparcia ; zna problemy środowiskowe i wychowawcze, zwłaszcza te związane z niedostosowaniem społecznym, funkcjonalnym, związane z brakiem równowagi społeczno-ekonomicznej; zna potrzeby i problemy osób i rodzin wymagających wsparcia, opieki i pomocy w różnych zakresach; [_W_2]
K_W14 [4/5] K_W15 [4/5] KN_W07 [3/5]
Typ Opis Kody efektów modułowych do których odnosi się sposób weryfikacji
egzamin pisemny [_w_1]
sprawdzenie stopnia znajomości treści wykładów i literatury uzupełniającej
_U_1 _W_1 _W_2
praca pisemna [_w_2]
opracowanie form wsparcia dla osób z zaburzeniami rozwoju psychospołecznego
_K_1 _K_2 _U_1 _U_2
Rodzaj prowadzonych zajęć Praca własna studenta Sposoby weryfikacji
Typ Opis (z uwzględnieniem metod dydaktycznych) Liczba godzin Opis Liczba godzin
wykład [_fns_1]
wykład wybranych zagadnień podstawowych z wykorzystaniem pomocy audiowizualnych
9
lektura uzupełniająca, analiza dokumentów; praca z tekstem
20 egzamin pisemny [_w_1]
ćwiczenia [_fns_2]
lektura uzupełniająca, analiza dokumentów; praca z tekstem
9
zebranie materiału i przygotowanie w grupach prezentacji oraz przygotowanie do dyskusji
37 egzamin pisemny [_w_1] praca pisemna [_w_2]
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)