Prawo rodzinne i opiekuńcze Kierunek studiów: Praca socjalna
Kod programu: W3-N1SP19.2023

Nazwa modułu: Prawo rodzinne i opiekuńcze
Kod modułu: W3-SP-S1-PRO
Kod programu: W3-N1SP19.2023
Semestr:
  • semestr letni 2026/2027
  • semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z regulacjami dotyczącymi prawa rodzinnego i opiekuńczego w Polsce oraz ogólnymi zasadami postępowania sądowego w tym zakresie. W ramach modułu osoby studiujące poznają szczególnie te z rozwiązań z zakresu prawa materialnego i procesowego, które mają największe znaczenie w pracy zawodowej pracownika socjalnego. Mają okazję zastosować nabytą wiedzę rozwiązując casusy prawne oraz przygotowując pisma procesowe w sprawach rodzinnych i opiekuńczych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
wykazuje gotowość do aktywnej współpracy w grupach, pełniąc w nich różne role i realizując powierzone zadania [K01]
PS1_K02 [3/5]
uznaje znaczenie wiedzy z obszaru prawa rodzinnego i opiekuńczego dla efektywnego i skutecznego rozwiązywania problemów społecznych; jest gotowy do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i rozumie potrzebę ciągłego jej uzupełniania [K02]
PS1_K01 [4/5] PS1_K05 [3/5]
potrafi analizować problemy badawcze z obszaru prawa rodzinnego i opiekuńczego, w tym rozwiązywać casusy prawne, wykorzystując zdobytą wiedzę i umiejętności; jest nastawiony na rozwój, wzmacnianie umiejętności i ciągłą weryfikację wiedzy, korzystając przy tym z różnorodnych źródeł, metod i narzędzi [U01]
PS1_U01 [3/5] PS1_U03 [3/5] PS1_U04 [3/5] PS1_U06 [3/5] PS1_U10 [3/5]
potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz zdobywać wiedzę we własnym zakresie; potrafi pracować zespołowo, współuczestniczy w planowaniu pracy grupowej i przyjmuje w procesach grupowych różnorodne role [U02]
PS1_U08 [3/5] PS1_U09 [3/5]
posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów i przygotowywania wystąpień ustnych, dotyczących analizowanych problemów w powiązaniu z obszarem pracy socjalnej; w sposób jasny i zrozumiały, nie tylko dla specjalistów, komunikuje rezultaty swojej pracy, posługując się specyficzną dla obszaru prawa rodzinnego i opiekuńczego terminologią; potrafi brać udział w debacie, w sposób zwięzły i jasny komunikuje swoje opinie, argumentuje i prowadzi dyskusje z poszanowaniem opinii innych osób [U03 ]
PS1_U07 [3/5] PS1_U08 [4/5] PS1_U09 [3/5]
posiada zaawansowany poziom wiedzy o instytucjach prawa rodzinnego i opiekuńczego w Polsce, istotnych z punktu widzenia praktyki pracy socjalnej; rozumie zasady ich funkcjonowania oraz zależności występujące między nimi [W01]
PS1_W02 [5/5] PS1_W10 [4/5]
wykazuje się zaawansowanym poziomem wiedzy na temat znaczenia zagadnień prawno-rodzinnych w praktyce i teorii pracy socjalnej; zna obszar zastosowania regulacji prawa rodzinnego i opiekuńczego oraz prawa procesowego w sprawach rodzinnych i opiekuńczych w praktyce pracy socjalnej i działalności przedstawicieli innych zawodów pomocowych [W02]
PS1_W01 [2/5] PS1_W10 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [01] 12 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład problemowy [b01] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie K01 K02 W01 W02
ćwiczenia [02] 12 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K01 K02 U01 U02 U03 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)