Projekt socjalny Kierunek studiów: Praca socjalna
Kod programu: W3-N1SP19.2023

Nazwa modułu: Projekt socjalny
Kod modułu: W3-SP-S1-PRS
Kod programu: W3-N1SP19.2023
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł jest ukierunkowany na efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji stanowiących podstawy wykonywania zawodu pracownika socjalnego. Pozwala nabyć niezbędne umiejętności do projektowania działań o charakterze pomocowym na rzecz wymagających wsparcia jednostek, rodzin, grup oraz społeczności lokalnych. Ponadto pozwala budować świadomość istoty podejmowania konkretnych działań mogących przyczynić się do poprawy sytuacji w zdiagnozowanym obszarze. Moduł obejmuje zagadnienia z obszaru metod pracy socjalnej, planowania działań (zarządzania zespołem), projektowania badań społecznych oraz ewaluacyjnych. Jest realizowany jako moduł towarzyszący seminarium dyplomowemu B.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
jest gotów do pracy w zespole, podejmowania różnych ról grupowych, cechuje go kreatywność w działaniach, komunikatywność i wrażliwość etyczna oraz zainteresowanie problematyką społeczną [K01]
PS1_K02 [4/5] PS1_K03 [5/5] PS1_K04 [3/5] PS1_K05 [4/5]
dokonuje krytycznej samooceny własnych kompetencji i doskonali posiadane umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w kontekście poszukiwania rozwiązań oraz odpowiadania na rozpoznane potrzeby [K02]
PS1_K01 [5/5] PS1_K03 [3/5] PS1_K05 [3/5]
posiada umiejętności projektowania rozwiązań w odniesieniu do problemów społecznych występujących na poziomie lokalnym w oparciu o adekwatną diagnozę problemów zasobów i potrzeb [U01]
PS1_U01 [3/5] PS1_U02 [3/5] PS1_U05 [5/5] PS1_U06 [4/5]
potrafi projektować oryginalne rozwiązania złożonych problemów społecznych w odniesieniu do jednostek, grup i społeczności oraz prognozować ich przebieg wraz z potencjalnymi zagrożeniami, a także przewidywać ich efekty [U02]
PS1_U05 [5/5] PS1_U06 [5/5] PS1_U09 [3/5] PS1_U10 [1/5]
posiada pogłębioną wiedzę w zakresie definicji i pojęć związanych z procesem projektowania działań pomocowych [W01]
PS1_W01 [3/5] PS1_W04 [2/5] PS1_W05 [3/5] PS1_W06 [4/5] PS1_W07 [3/5]
zna etapy procesu wprowadzania zmiany i rozwiązywania problemów społecznych o charakterze indywidualnym, grupowym i środowiskowym na poziomie lokalnym [W02]
PS1_W02 [2/5] PS1_W04 [3/5] PS1_W06 [5/5] PS1_W07 [3/5] PS1_W08 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
seminarium [02] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Wykład konwersatoryjny [b02] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące; seminarium/proseminarium [b05] 
Prezentacja [c07] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
Projektowanie [e04] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie K01 K02 U01 U02 W01 W02
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Udział w nieobowiązkowych grantach dydaktycznych, badawczych lub organizacyjnych wzmacniających realizację założonych efektów uczenia się [e03] Aktywności komplementarne do zajęć
działania o charakterze badawczym, artystycznym, społecznym i inne nie przewidziane w programie zajęć, podejmowane z własnej inicjatywy studenta jako uzupełnienie, wzbogacenie lub rozszerzenie treści i aktywności przewidzianych w programie kształcenia modułu, wzmacniających realizację efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)