Neurobiologia zaburzeń psychicznych
Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: W1-N1KO19.2023
| Nazwa modułu: | Neurobiologia zaburzeń psychicznych |
|---|---|
| Kod modułu: | KO1_NZP |
| Kod programu: | W1-N1KO19.2023 |
| Semestr: | semestr letni 2025/2026 |
| Język wykładowy: | w zależności od wyboru |
| Forma zaliczenia: | zaliczenie |
| Punkty ECTS: | 5 |
| Cel i opis treści kształcenia: | Moduł ma na celu zapoznanie osób studiujących z przyczynami i mechanizmami wybranych zaburzeń psychicznych i chorób neurodegeneracyjnych (aspekty neurobiologiczne i neurochemiczne), przedstawienie znaczenia stresu w powstawaniu zaburzeń psychicznych oraz przybliżenie zagadnień związanych z diagnostyką i praktycznym stosowaniem terapii wybranych zaburzeń psychicznych. W trakcie zajęć zostanie zwrócona uwaga na mechanizmy plastyczności mózgu w powstawaniu i leczeniu zaburzeń i chorób ośrodkowego układu nerwowego (OUN). |
| Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
| Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
|---|---|
Ma świadomość zróżnicowania pojęciowego neurobiologii zaburzeń psychicznych na tle dyscyplin tworzących kognitywistykę oraz różnych problemów i trudności badań interdyscyplinarnych. [KO1_NZP_1] |
KO1_W02 [5/5] |
Ma zaawansowaną wiedzę na temat mechanizmów wybranych zaburzeń psychicznych, ich diagnostyki i terapii w kontekście nauk biologicznych i psychologii. Rozumie w stopniu zaawansowanym problematykę związaną z zaburzeniami psychicznymi, stosuje do jej opisu odpowiednią terminologię oraz zna jej związek z innymi obszarami badań prowadzonych w ramach kognitywistyki. [KO1_NZP_2] |
KO1_W04 [5/5] |
Charakteryzuje mechanizmy związane z patologią i terapią zaburzeń psychicznych, potrafi dokonać analizy i interpretacji wybranych przypadków zaburzeń oraz zaprojektować ekperyment kognitywistyczny z nimi związany. [KO1_NZP_3] |
KO1_U05 [5/5] |
Potrafi stosować terminologię dotyczącą neurobiologii zaburzeń psychicznych. [KO1_NZP_4] |
KO1_U07 [5/5] |
Wyraża gotowość do analizowania wybranych zadań i problemów w zakresie neurobiologii zaburzeń psychicznych oraz samodzielnie, w sposób przedsiębiorczy, formułuje propozycje ich rozwiązania. [KO1_NZP_5] |
KO1_K02 [5/5] |
| Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
|---|---|---|---|---|
| konwersatorium [KO1_NZP_k] | 12 |
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] |
zaliczenie |
KO1_NZP_1 |
| wykład [KO1_NZP_w] | 8 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Wykład problemowy [b01] |
zaliczenie |
KO1_NZP_1 |
| Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
|---|---|---|
| Nazwa | Kategoria | Opis |
| Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
| Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
| Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] | Przygotowanie do zajęć | uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich |
| Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
| Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
| Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
| Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
| Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
| Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
| Załączniki |
|---|
| Opis modułu (PDF) |
| Sylabusy (USOSweb) | ||
|---|---|---|
| Semestr | Moduł | Język wykładowy |
| (brak danych) | ||