Projektowanie i interpretacja badań kognitywistycznych Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: W1-N1KO19.2023

Nazwa modułu: Projektowanie i interpretacja badań kognitywistycznych
Kod modułu: KO1_PiIBK
Kod programu: W1-N1KO19.2023
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma celu zapoznanie osób studiujących ze sposobami projektowania i prowadzenia badań w kognitywistyce. W trakcje zajęć zprezentowane zostaną np. środowiska programowania eksperymentów (jak PsychoPy, Eksperiment Builder, Open Sezam), metodologia badawcza, elementy statystyki oraz możliwości sprzętu do prowadzenia badań (np. EEG, fNIRS, Eye Tracker czy fMRI). Osoby studiujące m.in. nauczą się programować podstawowe rutyny w tych środowiskach oraz formułować hipotezy i analizować wyniki badań.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): Metodologia badań empirycznych [KO1_MBE]
Statystyka [KO1_S]
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Zna programy badawcze kognitywistyki i związane z nimi techniki prowadzenia badań eksperymentalnych w różnych obszarach oraz przy zastosowaniu różnych technologii (sprzętu) i paradygmatów eksperymentalnych. [KO1_PiIBK_1]
KO1_W07 [5/5]
Wie jak zaprogramować eksperyment w wybranym środowisku i jaki paradygmat dobrać do konkretnego badania. [KO1_PiIBK_2]
KO1_W08 [5/5]
Potrafi przetransponować zagadnienia kognitywistyki na dostępne procedury eksperymentalne w celu sprawdzenia teorii lub hipotez, uzasadnić wybór danej procedury oraz wskazać wady i zalety owego wyboru. [KO1_PiIBK_3]
KO1_U02 [5/5]
Potrafi krytycznie zinterpretować eksperymenty kognitywistyczne oraz powtórzyć z drobnymi uzmiennieniami klasyczne eksperymenty psychologii poznawczej lub dziedziny współtworzącej kognitywistykę. [KO1_PiIBK_4]
KO1_U05 [5/5]
Potrafi obsługiwać co najmniej jedno środowisko projektowania eksperymentów poznawczych. [KO1_PiIBK_5]
KO1_U09 [4/5]
Potrafi przyjąć rolę w zespole podczas organizacji procedury eksperymentalnej np. przeprowadzić research, sformułować hipotezy, dokonać analizy wyników. [KO1_PiIBK_6]
KO1_U10 [5/5]
Wyraża gotowość myślenia w sposób przedsiębiorczy i samodzielnego formułowania odpowiedzi na stawiane pytania dotyczące poznania z wykorzystaniem właściwych procedur badawczych. [KO1_PiIBK_7]
KO1_K02 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
laboratorium [KO1_PiIBK_l] 20 Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Projektowanie [e04] 
zaliczenie KO1_PiIBK_1 KO1_PiIBK_2 KO1_PiIBK_3 KO1_PiIBK_4 KO1_PiIBK_5 KO1_PiIBK_6 KO1_PiIBK_7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)