Epistemologia Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: W1-N1KO19.2023

Nazwa modułu: Epistemologia
Kod modułu: KO1_E
Kod programu: W1-N1KO19.2023
Semestr: semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z klasyczną problematyką epistemologiczną i terminologią teorii poznania w kontekście związku epistemologii z kognitywistyką, pokazanie różnych koncepcji poznania i stanowisk w sporach teoriopoznawczych, wykazanie interdyscyplinarnego charakteru krytyki poznania oraz wykształcenie zdolności krytycznego myślenia w aspekcie argumentacji dotyczącej kwestii teoriopoznawczych w filozofii, w naukach oraz w poznaniu potocznym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma zaawansowaną wiedzę na temat problematyki i terminologii epistemologicznej oraz znaczenia filozoficznych koncepcji poznania dla badań kognitywistycznych. [KO1_E_1]
KO1_W03 [5/5]
Ma zaawansowaną wiedzę na temat programów badawczych epistemologii, struktury i rodzajów poznania oraz orientuje się we współczesnych sporach teoriopoznawczych, rozpoznając epistemologiczne założenia koncepcji kognitywistycznych. [KO1_E_2]
KO1_W07 [4/5]
Potrafi samodzielnie zdobywać, analizować i wykorzystać wiedzę na temat epistemologii w kontekście badań kognitywistycznych. [KO1_E_3]
KO1_U01 [4/5]
Potrafi dokonań analizy wybranego problemu, który ma istotne znaczenie dla kognitywistyki, posiłkując się metodami teorii poznania i terminologią epistemologiczną. [KO1_E_4]
KO1_U02 [4/5]
Potrafi określić status epistemologii w kognitywistyce i posługuje się specjalistyczną terminologią przy analizie problemów z obszaru kognitywistyki. [KO1_E_5]
KO1_U07 [3/5]
Dba o dorobek kognitywistyki, wskazując jej przydatność w tłumaczeniu mechanizmów poznania naukowego i potocznego. Wyraża gotowość do przekonująco argumentowania na rzecz jej znaczenia dla rozwoju społecznego. [KO1_E_6]
KO1_K04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [KO1_E_c] 20 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie KO1_E_1 KO1_E_3 KO1_E_4 KO1_E_5
wykład [KO1_E_w] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
egzamin KO1_E_1 KO1_E_2 KO1_E_3 KO1_E_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)