Językoznawstwo w kognitywistyce Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: W1-N1KO19.2023

Nazwa modułu: Językoznawstwo w kognitywistyce
Kod modułu: KO1_JwK
Kod programu: W1-N1KO19.2023
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł ma na celu dostarczenie osobom studiującym biolingwistycznej (szerzej: biosemiotycznej) wiedzy na temat tego, czym są język i mowa, na tle podobieństw i różnic w porozumiewaniu się ludzi i zwierząt. W trakcie zajęć studentki i studenci poznają koncepcje tłumaczące powstanie języka i mowy oraz ewolucji i akwizycji komunikacji. Poznają także podobieństwa i różnice w komunikacji ludzi i zwierząt, jakie obserwuje się na poziomach pragmatycznym, semantycznym, gramatycznym i diakrytycznym.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma świadomość zróżnicowania pojęciowego i metodologicznego biolingwistyki (i biosemiotyki) oraz zdaje sobie sprawę z różnych problemów i trudności badań interdyscyplinarnych. [KO1_JwK_1]
KO1_W02 [4/5]
Ma wiedzę na temat biolingwistyki (i biosemiotyki), zna i rozumie w stopniu zaawansowanym ich problematykę, terminologię, wybrane teorie, metody i narzędzia istotne ze względu na badania dotyczące poznania oraz rozumie ich związek z pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_JwK_2]
KO1_W03 [3/5]
Ma zaawansowaną wiedzę na temat programów badawczych biolingwistyki (i biosemiotyki). [KO1_JwK_3]
KO1_W07 [4/5]
Potrafi wykorzystać do celów analizy problemu wybraną metodę oraz odpowiednią terminologię z obszaru biolingwistyki. [KO1_JwK_4]
KO1_U02 [3/5]
Potrafi stosować terminologię biolingwistyczną. [KO1_JwK_5]
KO1_U07 [5/5]
Wyraża gotowość do śledzenia postępów w dziedzinie biolingwistyki i podnoszenia kompetencji w zakresie jej wykorzystania w praktyce społecznej i działaniach na rzecz interesu publicznego. [KO1_JwK_6]
KO1_K03 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [KO1_JWK_k] 20 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie KO1_JwK_1 KO1_JwK_2 KO1_JwK_4 KO1_JwK_5
wykład [KO1_JWK_w] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
egzamin KO1_JwK_1 KO1_JwK_2 KO1_JwK_3 KO1_JwK_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)