Antropologia Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: W1-N1KO19.2023

Nazwa modułu: Antropologia
Kod modułu: KO1_A
Kod programu: W1-N1KO19.2023
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z obszarem problemowym antropologii, z naciskiem na jego interdyscyplinarność i wieloaspektowość. Zajęcia obejmują tematy z obszaru antropologii filozoficznej, kulturowej i fizycznej (biologicznej). W ujęciu interdyscyplinarnym analizowane będą przykładowo problemy: ciała, języka, symbolu, świadomości, kultury, sacrum. Perspektywę teoretyczną dla tak określonej problematyki zarysują klasyczne teorie antropologiczne (takie jak ewolucjonizm, dyfuzjonizm czy funkcjonalizm), a także współczesne paradygmaty myślenia człowieka. Omówione zostaną wybrane metody i teorie, co pozwoli ukazać sposób kształtowania się współczesnej refleksji antropologicznej oraz jej znaczenie. Jednym z celów przedmiotu jest nabycie przez osoby studiujące umiejętności krytycznej dyskusji, a więc formułowania argumentów i tez opartych na najnowszych badaniach naukowych.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma zaawansowaną wiedzę na temat znaczenia antropologii dla kognitywistyki, zna jej miejsce wśród dyscyplin wchodzących w skład kognitywistyki w systemie nauk. [KO1_A_1]
KO1_W01 [4/5]
Ma świadomość zróżnicowania pojęciowego i metodologicznego dyscyplin tworzących antropologię i zdaje sobie sprawę z różnych problemów oraz trudności badań interdyscyplinarnych. [KO1_A_2]
KO1_W02 [5/5]
Ma wiedzę na temat antropologii filozoficznej, kulturowej i fizycznej, zna i rozumie w stopniu zaawansowanym problematykę, terminologię, a także wybrane teorie, metody i narzędzia stosowane w ramach antropologii, które są istotne ze względu na badania dotyczące poznania oraz rozumie ich związek z pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_A_3]
KO1_W03 [3/5]
Potrafi wyszukać, zanalizować i wykorzystać informacje z zakresu antropologii i odnieść je do szerszego kontekstu wiedzy kognitywistycznej. [KO1_A_4]
KO1_U01 [4/5]
Potrafi wykorzystać wiedzę antropologiczną w debacie, prowadząc merytoryczny dialog nie tylko z osobami ze środowiska akademickiego. [KO1_A_5]
KO1_U06 [4/5]
Wyraża gotowość do śledzenia rozwoju badań prowadzonych w obszarze antropologii oraz podnoszenia kompetencji w zakresie wykorzystania wiedzy antropologicznej w praktyce społecznej i działaniach na rzecz interesu publicznego. [KO1_A_6]
KO1_K03 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [KO1_A_k] 20 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie KO1_A_2 KO1_A_3 KO1_A_4 KO1_A_5
wykład [KO1_A_w] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
zaliczenie KO1_A_1 KO1_A_2 KO1_A_3 KO1_A_4 KO1_A_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)