Fizjologiczne podłoże zachowania Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: W1-N1KO19.2023

Nazwa modułu: Fizjologiczne podłoże zachowania
Kod modułu: KO1_FPZ
Kod programu: W1-N1KO19.2023
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących z fizjologicznym podłożem zachowania, opisem, terminologią i współzależnościami między zjawiskami leżącymi u podstaw zachowania, wskazanie powiązań między zjawiskami zachodzącymi na poziomie komórek, narządów i układów a zachowaniem, rozróżnienie podejścia redukcjonistycznego i holistycznego w zachowaniu, rozwinięcie umiejętności interpretacji zachowania w odniesieniu do zjawisk fizjologicznych oraz krytycznej analizy problemów związanych z zachowaniem. Tematyka zajęć obejmuje komunikację i regulację wewnątrzustrojową oraz pomiędzy organizmem i światem zewnętrznym, zjawiska nerwowe, zmysłowe i hormonalne leżące u podstaw zachowania, podstawy analizy bodźców stymulujących i modyfikujących zachowanie oraz najnowsze doniesienia naukowe dotyczące fizjologicznych podstaw zachowania.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma świadomość pojęciowego i metodologicznego wkładu nauk biologicznych w zakresie fizjologicznego podłoża zachowania w ogół badań interdyscyplinarnych tworzących kognitywistykę. [KO1_FPZ_1]
KO1_W02 [4/5]
Ma zaawansowaną wiedzę na temat fizjologii zachowania jako części nauk biologicznych, rozumie jej terminologię, teorię i problematykę oraz rozumie jej związek z pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_FPZ_2]
KO1_W04 [4/5]
Ma zaawansowaną wiedzę na temat współczesnych badań fizjologicznych i ich wkładu w programy badawcze kognitywistyki. [KO1_FPZ_3]
KO1_W07 [4/5]
Potrafi rozpoznać problem badawczy dotyczący fizjologii zachowania oraz samodzienie przygotować jego pisemną lub ustną analizę w powiązaniu z kognitywistyką. [KO1_FPZ_4]
KO1_U03 [4/5]
Bezbłędnie posługuje się terminologią i pojęciami opisującymi fizjologię zachowanie. [KO1_FPZ_5]
KO1_U07 [5/5]
Wyraża gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów dotyczących różnorodności form zachowania wynikającej z jego fizjologicznych podstaw. [KO1_FPZ_6]
KO1_K01 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [KO1_FPZ_k] 12 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie KO1_FPZ_2 KO1_FPZ_3 KO1_FPZ_4 KO1_FPZ_5 KO1_FPZ_6
wykład [KO1_FPZ_w] 8 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Wykład problemowy [b01] 
zaliczenie KO1_FPZ_1 KO1_FPZ_2 KO1_FPZ_3 KO1_FPZ_5 KO1_FPZ_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)