Logika 1 Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: W1-N1KO19.2023

Nazwa modułu: Logika 1
Kod modułu: KO1_L1
Kod programu: W1-N1KO19.2023
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie osób studiujących ze współczesną logiką formalną. W szczególności zostanie położony nacisk na pokazanie związków zachodzących pomiędzy językiem naturalnym, a sformalizowanym językiem logiki. Podczas zajęć przedstawiane będą niektóre z tradycyjnych systemów logiki formalnej, np. klasyczny rachunek zdań, rachunek nazw (sylogistyka), czy też klasyczny rachunek predykatów. Pokazane będzie także to, jak na gruncie tych systemów można odwzorowywać strukturę zdań języka naturalnego. Omówione będą relacje zachodzące między zdaniami, ze szczególnym uwzględnieniem relacji wynikania. Przedstawione zostaną metody pozwalające badać, czy pomiędzy zdaniami zachodzi wynikanie.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma wiedzę na tematy logiki formalnej, zna symbolikę logiczną pozwalającą odwzorowywać strukturę zdania na gruncie różnych systemów logiki formalnej, rozumiejąc zależności między logiką formalną a pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_L1_1]
KO1_W03 [3/5]
Zna i rozumie w stopniu zaawansowany problematykę, terminologię i wybrane teorie logiki matematycznej oraz ich związek z pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_L1_2]
KO1_W06 [3/5]
Potrafi wybrać rachunek logiczny właściwy dla zbadania poprawności wnioskowania. Potrafi odwzorować strukturę przesłanek i wniosku w symbolice danego rachunku. [KO1_L1_3]
KO1_U02 [4/5]
Poprawnie posługuje się terminologią logiczną. Potrafi nazwać błąd popełniony w rozumowaniu. [KO1_L1_4]
KO1_U07 [4/5]
Potrafi, przy użyciu narzędzi logiki formalnej, ocenić poprawność wnioskowania lub wyprowadzać właściwe wnioski z dostępnych przesłanek, planując swój rozwój w obszarze logiki. [KO1_L1_5]
KO1_U11 [3/5]
Na podstawie twórczej analizy nowych rozumowań zauważa w nich formalne błędy i wyraża gotowość do samodzielnego formułowania propozycji ich rozwiązania, myśląc w sposób przedsiębiorczy. [KO1_L1_6]
KO1_K02 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [KO1_L1_w] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
egzamin KO1_L1_1 KO1_L1_2 KO1_L1_4 KO1_L1_5 KO1_L1_6
warsztat [KO1_L1_wr] 20 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Ćwiczenie produkcyjne - warsztat [e02] 
zaliczenie KO1_L1_1 KO1_L1_2 KO1_L1_3 KO1_L1_4 KO1_L1_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)