Biologia w kognitywistyce Kierunek studiów: Kognitywistyka
Kod programu: W1-N1KO19.2023

Nazwa modułu: Biologia w kognitywistyce
Kod modułu: KO1_BwK
Kod programu: W1-N1KO19.2023
Semestr: semestr zimowy 2023/2024
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest zapoznanie studentek i studentów z podstawowymi zagadnieniami wiedzy biologicznej niezbędnymi do zrozumienia i wyjaśniania procesów życiowych zachodzących na poziomie komórkowym, układowym i organizmalnym. Osoby studiujące zostaną wyposażone w wiedzę na temat funkcji życiowych organizmu człowieka i zdolność do porównania ich z funkcjami innych istot żywych oraz dowiedzą się jak charakteryzować podstawowe zjawiska biologiczne i własne funkcje życiowe w kategoriach ogólnych praw i zasad biologii. W trakcie zajęć pogłębiana będzie umiejętność krytycznej analizy informacji z zakresu biologii z uwzględnieniem perspektywy kognitywistycznej, zgodnie z aktualną wiedzą naukową.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Ma zaawansowaną wiedzę na temat istotności i złożoności zagadnień biologicznych na tle pozostałych dyscyplin tworzących kognitywistykę oraz ich miejsca w systemie nauk. [KO1_BwK_1]
KO1_W01 [4/5]
Ma świadomość zróżnicowania pojęciowego i metodologicznego nauk biologicznych i ich wkładu w badania interdyscyplinarne tworzące kognitywistykę. [KO1_BwK_2]
KO1_W02 [3/5]
Ma zaawansowaną wiedzę na temat terminologii, metod i narzędzi stosowanych w ramach najważniejszych zagadnień i teorii biologicznych związanych z poznaniem oraz rozumie ich związek z pozostałymi obszarami kognitywistyki. [KO1_BwK_3]
KO1_W04 [4/5]
Potrafi krytycznie zanalizować informacje oraz scharakteryzować mechanizmy zjawisk biologicznych mających znaczenie w kognitywistyce. [KO1_BwK_4]
KO1_U02 [4/5]
Potrafi rozpoznać, zaprojektować i zinterpretować eksperymenty biologiczne dotyczące poznania. [KO1_BwK_5]
KO1_U05 [2/5]
Wyraża gotowość do tworzenia autorskich opracowań zagadnień biologicznych zgodnie z wiedzą opartą na dowodach naukowych. [KO1_BwK_6]
KO1_K02 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
konwersatorium [KO1_BWK_k] 20 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie KO1_BwK_2 KO1_BwK_3 KO1_BwK_4 KO1_BwK_5
wykład [KO1_BWK_w] 15 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
egzamin KO1_BwK_1 KO1_BwK_3 KO1_BwK_4 KO1_BwK_6
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Konsultowanie harmonogramu [b03] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)