Wprowadzenie do badań społecznych
Kierunek studiów: Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji
Kod programu: W3-N1ZZ23.2023

Nazwa modułu: | Wprowadzenie do badań społecznych |
---|---|
Kod modułu: | W3-ZZ-N1-WDBS |
Kod programu: | W3-N1ZZ23.2023 |
Semestr: |
|
Język wykładowy: | polski |
Forma zaliczenia: | zaliczenie |
Punkty ECTS: | 3 |
Cel i opis treści kształcenia: | W ramach modułu studenci wprowadzani są w podstawy metodologii badań społecznych oraz specyfikę planowania i realizacji przedsięwzięć badawczych realizowanych na gruncie zróżnicowanych podejść obecnych w badaniach społecznych. Zasadniczym celem jest zapoznanie studentów z podstawowymi metodami, technikami i narzędziami badawczymi stosowanymi na gruncie paradygmatów obecnych współcześnie w naukach społecznych. |
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): | nie dotyczy |
Efekt modułowy | Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5] |
---|---|
jest przygotowany do pracy w zespole, doskonali swoje kompetencje komunikacyjne, ma świadomość konieczności komplementarnego podziału zadań w zakresie planowania procesu badawczego [K01] |
K01 [5/5] |
potrafi zaplanować etapy przedsięwzięcia badawczego, potrafi zachować właściwą kolejność projektowania badań, uwzględniając specyfikę poszczególnych faz [U01] |
U01 [3/5] |
potrafi dokonać wyboru metod, technik i narzędzi badawczych adekwatnych do danego przedsięwzięcia, umie posługiwać się nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi w zakresie prowadzenia badań i opracowania ich wyników [U02] |
U03 [3/5] |
zna terminologię z zakresu metodologii badań społecznych używaną w socjologii oraz w naukach o zarządzaniu i jakości [W01] |
W01 [2/5] |
ma wiedzę o projektowaniu badań empirycznych, zna słabe i mocne strony poszczególnych rozwiązań metodologicznych, orientuje się w uwarunkowaniach i konsekwencjach podejmowanych decyzji w zakresie metodologii badań [W02] |
W05 [5/5] |
Forma prowadzonych zajęć | Liczba godzin | Metody prowadzenia zajęć | Sposób weryfikacji efektów uczenia się | Efekty uczenia się |
---|---|---|---|---|
wykład [01] | 10 |
Wykład informacyjny/kursowy [a01] Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Prezentacja [c07] Autoedukacja [f01] Indywidualna praca z tekstem [f02] |
zaliczenie |
U01 |
ćwiczenia [02] | 20 |
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] Wykład konwersatoryjny [b02] Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] Autoedukacja [f01] Praca koncepcyjna [f03] |
zaliczenie |
K01 |
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności: | ||
---|---|---|
Nazwa | Kategoria | Opis |
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] | Przygotowanie do zajęć | przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach |
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] | Przygotowanie do zajęć | czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć |
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] | Przygotowanie do zajęć | opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich |
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów |
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej |
Konsultowanie harmonogramu [b03] | Konsultowanie programu i organizacji zajęć | zapoznanie z planem zajęć w celu optymalizacji uczestnictwa w zajęciach, w tym komplementarnych do zajęć kierunkowych; konsultowanie z potencjalnym udziałem tutora lub opiekuna roku |
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp. |
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie |
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] | Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się | zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się |
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się |
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] | Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się | przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie |
Załączniki |
---|
Opis modułu (PDF) |
Sylabusy (USOSweb) | ||
---|---|---|
Semestr | Moduł | Język wykładowy |
(brak danych) |