Główne doktryny i systemy pedagogiczne Kierunek studiów: Pedagogika
Kod programu: W6-S1PE19.2023

Nazwa modułu: Główne doktryny i systemy pedagogiczne
Kod modułu: W6-PE-S1-B2.GDSP
Kod programu: W6-S1PE19.2023
Semestr: semestr zimowy 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Przedmiot pełni funkcję ogólnego, propedeutycznego, a zarazem naukowo-aksjologicznego fundamentu dla studiów pedagogicznych. Koncentruje się na problematyce doktryn i systemów pedagogicznych, ukazując możliwości analizy i sposoby, przykłady wykorzystania w praktyce edukacyjnej odmiennych koncepcji wychowania, rekonstruowania ich założeń i ideologii.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
student/studentka jest gotów/gotowa do podejmowania profesjonalnych działań (indywidualnych, zespołowych) w grupie wychowawczej (B.2.K2.) i do okazywania empatii uczniom oraz zapewniania im wsparcia i pomocy (B.2.K1.) [PE-S1-B2.GDSP_K_1]
K_K02 [2/5] KN3_K03 [2/5] KN3_K04 [2/5]
student/studentka potrafi integrować wiedzę teoretyczną z zakresu głównych doktryn i systemów pedagogicznych w celu analizy podstawowych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych; potrafi rozpoznawać nurty wychowania w praktyce edukacyjnej (B.2.U2); potrafi generować oryginalne rozwiązania problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych i formułować oceny etyczne związane z wykonywaniem zawodu nauczyciela (B.2.U6.) [PE-S1-B2.GDSP_U_1]
K_U01 [4/5] KN3_U01 [4/5]
student/studentka potrafi konstruować pisemne i ustne uzasadnienia na tematy dotyczące głównych doktryn i systemów pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych [PE-S1-B2.GDSP_U_2]
K_U05 [3/5] KN3_U06 [3/5] KN3_U12 [2/5]
student/studentka zna i rozumie źródła głównych doktryn i systemów pedagogicznych oraz konteksty normatywne, personalistyczne i społeczne w pedagogice; zagadnienia pedagogiki autorytarnej i nieautorytarnej, emancypacji i krytyczności w naukach o wychowaniu oraz antypedagogiki (B.2.W2.); zna i rozumie planowanie pracy pedagogicznej (B.2.W5), konteksty wychowania (B.2.W4) i formy aktywności wychowanka - w tym zabawę i naukę (B.2.W6) [PE-S1-B2.GDSP_W_1]
K_W02 [3/5] KN3_W02 [3/5] KN3_W09 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PE-S1-B2.GDSP_fs_1] 30 Opis [a03] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Analiza SWOT [b10] 
Prezentacja [c07] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PE-S1-B2.GDSP_K_1 PE-S1-B2.GDSP_U_1 PE-S1-B2.GDSP_U_2 PE-S1-B2.GDSP_W_1
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)