Edukacja międzykulturowa Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2023

Nazwa modułu: Edukacja międzykulturowa
Kod modułu: PS_D3_EM
Kod programu: W3-NMPC19.2023
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Student zapoznaje się z wiedzą dotyczącą wielokulturowości, szczególnie środowiskami wielo – i międzykulturowymi, a także rolą pedagoga w oddziaływaniu na jednostki, grupy i społeczności zróżnicowane kulturowo. Poznaje metody pracy edukacyjnej w środowisku międzykulturowym. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metodykę wdrażania nauczania otwartego; modele nauczania indywidualizującego [PS_D3_EM_1]
KN3_W11 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie istotę i zalety nauczania otwartego w edukacji włączającej w środowisku wielokulturowym; specyfikę pracy w grupie zróżnicowanej, zasady projektowania przestrzeni klasy szkolnej; style poznawcze i strategie uczenia się oraz style nauczania w kontekście grupy heterogenicznej [PS_D3_EM_2]
KN3_W09 [2/5] KN3_W11 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi motywować dziecko i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; rozwijać jego ciekawość, aktywność i samodzielność, wspierać motywację do uczenia się [PS_D3_EM_3]
KN3_U11 [4/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi komunikować się z otoczeniem jasno i zrozumiale, wykorzystując wiedzę i terminologię z różnych dziedzin oraz potrafi posługiwać się językiem obcym na poziomie B2+ [PS_D3_EM_4]
KJM.2023_U [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej [PS_D3_EM_5]
KN3_K01 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PS_D3_EM_fns1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
zaliczenie PS_D3_EM_1 PS_D3_EM_2 PS_D3_EM_4
ćwiczenia [PS_D3_EM_fns2] 10 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
zaliczenie PS_D3_EM_2 PS_D3_EM_3 PS_D3_EM_4 PS_D3_EM_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)