Podstawy tutoringu w edukacji włączającej Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2023

Nazwa modułu: Podstawy tutoringu w edukacji włączającej
Kod modułu: PS_D3_PT
Kod programu: W3-NMPC19.2023
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 1
Cel i opis treści kształcenia:
Podczas zajęć realizowanych w ramach modułu studenci zapoznają się z podstawami teoretycznymi, organizacyjnymi i metodycznymi tutoringu jako jednego ze sposobów alternatywnego uczenia się i elastycznego nauczania. Poddają analizie i dyskusji rolę tutora i tutee, łączące ich relacje i zakresy odpowiedzialności, w szczególności w procesie tutoringu uczniowskiego. Podejmują działania projektowe i próby ich weryfikacji w warunkach symulowanych. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie alternatywne sposoby uczenia się i elastycznego nauczania. [PS_D3_PT_1]
KN3_W12 [5/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie formy organizacyjne pracy na lekcji (tutoring uczniowski). [PS_D3_PT_2]
KN3_W12 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi motywować dziecko i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; rozwijać jego ciekawość, aktywność i samodzielność, wspierać motywację do uczenia się. [PS_D3_PT_3]
KN3_U07 [4/5] KN3_U08 [4/5] KN3_U17 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej. [PS_D3_PT_4]
KN3_K01 [5/5] KN3_K06 [5/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [PS_D3_PT_fns1] 10 Opis [a03] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PS_D3_PT_1 PS_D3_PT_2 PS_D3_PT_3 PS_D3_PT_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)