Metodyka edukacji polonistycznej w grupach zróżnicowanych Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2023

Nazwa modułu: Metodyka edukacji polonistycznej w grupach zróżnicowanych
Kod modułu: PS_D3_MEP
Kod programu: W3-NMPC19.2023
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Metodyka edukacji polonistycznej w grupach zróżnicowanych jest modułem wprowadzającym w szczegółową wiedzę i umiejętności pracy z uczniem o zróżnicowanych potrzebach w obszarze edukacji polonistycznej w placówkach edukacyjnych oraz opiekuńczo-wychowawczych. Celem zajęć jest nabycie przez studentów kompetencji w zakresie wykorzystywania wiedzy teoretycznej oraz metodycznej do projektowania zajęć dla dzieci/uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w zakresie edukacji polonistycznej w przedszkolu oraz szkole. Poznanie różnych strategii edukacyjnych ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności mówienia i rozumienia mowy, słuchania, nauki czytania i pisania, formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb dzieci/uczniów. Poznanie metodycznych postępowań i procedur odnoszących się do dostosowania wprowadzenia i identyfikowania materiału literowego, czytania i pisania oraz kompetencji językowych przez dzieci/uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Nabywanie umiejętności jak organizować zajęcia w zakresie edukacji polonistycznej z wykorzystaniem zabaw i gier edukacyjnych oraz własnego potencjału twórczego i kreatywności. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie rolę nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb dzieci i uczniów [PS_D3_MEP_1]
KN3_W02 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metody nauczania (konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptację do zróżnicowanych potrzeb dzieci i uczniów, metody aktywizujące, metodę projektów, pracę badawczą dziecka i ucznia), alternatywne sposoby uczenia się i elastycznego nauczania [PS_D3_MEP_2]
KN3_W11 [3/5] KN3_W12 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi dobierać i adaptować środki dydaktyczne do potrzeb dziecka i ucznia; opracowywać materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć; dostosować treści i formy sprawdzianów do możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi [PS_D3_MEP_3]
KN3_U07 [4/5] KN3_U12 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwet potrafi stosować ocenianie wspierajace uczenie się [PS_D3_MEP_4]
KN3_U07 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej [PS_D3_MEP_5]
KN3_K03 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PS_D3_MEP_fns1] 10 Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z komputerem [d01] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PS_D3_MEP_1 PS_D3_MEP_2 PS_D3_MEP_3 PS_D3_MEP_4 PS_D3_MEP_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)