Metodyka edukacji matematycznej w grupach zróżnicowanych Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2023

Nazwa modułu: Metodyka edukacji matematycznej w grupach zróżnicowanych
Kod modułu: PS_D3_MEM
Kod programu: W3-NMPC19.2023
Semestr: semestr zimowy 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
Metodyka edukacji matematycznej w grupach zróżnicowanych jest modułem wprowadzającym w szczegółową wiedzę i umiejętności pracy z uczniem o zróżnicowanych potrzebach w obszarze edukacji matematyczne w placówkach edukacyjnych oraz opiekuńczo-wychowawczych. Celem zajęć jest nabycie przez studentów kompetencji w zakresie wykorzystywania wiedzy teoretycznej oraz metodycznej do projektowania zajęć dla dzieci/uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w zakresie edukacji matematycznej w przedszkolu oraz szkole. Poznanie różnych strategii edukacyjnych ukierunkowanych na wprowadzenie liczby z uwzględnieniem aspektu ilościowego (kardynalnego), porządkowego, miarowego i algebraicznego, wykonywanie czterech działań matematycznych z uwzględnieniem stopniowania trudności, rozwiązywania prostych i złożonych zadań z treścią oraz operacji i myślenia matematycznego dostosowanych do zróżnicowanych potrzeb dzieci/uczniów. Poznanie metodycznych postępowań i procedur odnoszących się do nabywania kompetencji matematycznych oraz dostosowania materiału realizowanego w zakresie edukacji matematycznej do możliwości dzieci/uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Nabywanie umiejętności organizowania zajęcia w zakresie edukacji matematycznej z wykorzystaniem zabaw i gier edukacyjnych oraz własnego potencjału twórczego i kreatywności. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie rolę nowych technologii w dostosowaniu nauczania do potrzeb dzieci i uczniów; [PS_D3_MEM_1]
KN3_W02 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metody nauczania (konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania i ich adaptację do zróżnicowanych potrzeb dzieci i uczniów, metody aktywizujące, metodę projektów, pracę badawczą dziecka i ucznia), alternatywne sposoby uczenia się i elastycznego nauczania; [PS_D3_MEM_2]
KN3_W11 [3/5] KN3_W12 [3/5]
W zakresie umiejetności absolwent potrafi dobierać i adaptować środki dydaktyczne do potrzeb dziecka i ucznia; opracowywać materiały dydaktyczne zgodnie z zasadami uniwersalnego projektowania zajęć; dostosować treści i formy sprawdzianów do możliwości uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; [PS_D3_MEM_3]
KN3_U07 [4/5]
W zakresie kompetencji absolwent potrafi stosować ocenianie wspierające uczenie się. [PS_D3_MEM_4]
KN3_U07 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów podjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje w edukacji włączającej. [PS_D3_MEM_5]
KN3_K03 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PS_D3_MEM_fns1] 10 Pokaz/demonstracja [c06] 
Praca z komputerem [d01] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PS_D3_MEM_1 PS_D3_MEM_2 PS_D3_MEM_3 PS_D3_MEM_4 PS_D3_MEM_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)