Podstawy neurologopedii z elementami terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2023

Nazwa modułu: Podstawy neurologopedii z elementami terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod modułu: PS_ASD_E1_PN
Kod programu: W3-NMPC19.2023
Semestr: semestr zimowy 2027/2028
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: egzamin
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Podstawy neurologopedii z elementami terapii osób w spektrum autyzmu jest modułem wprowadzającym w szczegółową wiedzę i umiejętności w ramach, którego student poznaje podstawowe pojęcia i terminy związane z przedmiotem i zadaniami logopedii, w tym terapii logopedycznej osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - z uwzględnieniem najnowszych trendów teoretycznych oraz ustaleń wynikających z współczesnych badań naukowych. Student zapoznaje się z różnym ujęciem mowy oraz logopedii jako interdyscyplinarnej dziedziny teoretycznej i stosowanej. Zaprezentowane i analizowane są zagadnienia dotyczące typologii zaburzeń mowy oraz charakterystyki poszczególnych jednostek nozologicznych, a także przebiegu normatywnego procesu rozwoju mowy i języka. Student poznaje również takie zagadnienia jak: profilaktyka logopedyczna, diagnoza zaburzeń w komunikowaniu się oraz logopedyczne działania terapeutyczne. Istotnym elementem zajęć jest także nabycie przez studenta podstawowych umiejętności w zakresie szeroko pojmowanej metodyki postępowania logopedycznego – etapów i procedur postępowania logopedycznego, programowania i wdrażania terapii logopedycznej, podstawowych technik i metod pracy logopedycznej, w tym pracy z dzieckiem/uczniem/osobą dorosłą w spektrum autyzmu, z uwzględnieniem budowania funkcjonalnej komunikacji, stymulowania nawiązywania i utrzymywania wspólnego pola uwagi, kontaktu wzrokowego oraz stymulowania gestu wskazania palcem, stymulowania mechanizmów lewopółkulowych, naśladownictwa i naprzemienności w komunikacji.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie: medyczne podstawy logopedii; biologiczne podstawy mowy i myślenia; anatomię i fizjologię układu nerwowego; podstawy audiologii i foniatrii; zaburzenia głosu; zaburzenia genetyczne i niepełnosprawności sprzężone; podstawy ortodoncji, psychopatologii i psychiatrii, neurologii, neonatologii i fizjoterapii w logopedii; [PS_ASD_E1_PN_1]
KN3_W05 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować medyczne podstawy logopedii; analizować i określać biologiczne podstawy mowy i myślenia; wyjaśniać anatomię i fizjologię układu nerwowego; analizować i stosować podstawy audiologii i foniatrii, ortodoncji, psychopatologii i psychiatrii, neurologii, neonatologii i fizjoterapii w logopedii; analizować zaburzenia głosu, zaburzenia genetyczne i niepełnosprawności sprzężone [PS_ASD_E1_PN_2]
KN3_U01 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych [PS_ASD_E1_PN_3]
KN3_K01 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PS_ASD_E1_PN_fns1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Wykład problemowy [b01] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
egzamin PS_ASD_E1_PN_1
ćwiczenia [PS_ASD_E1_PN_fns2] 20 Pokaz/demonstracja [c06] 
Ćwiczenie laboratoryjne/doświadczenie [e01] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PS_ASD_E1_PN_2 PS_ASD_E1_PN_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)