Animacja społeczno-kulturalna osób z niepełnosprawnościami Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2023

Nazwa modułu: Animacja społeczno-kulturalna osób z niepełnosprawnościami
Kod modułu: PS_C1_ASK
Kod programu: W3-NMPC19.2023
Semestr: semestr letni 2027/2028
Język wykładowy: w zależności od wyboru
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest zapoznanie studenta z tradycją ruchów animacyjnych oraz ich obecnym kształtem, ze szczególnym uwzględnieniem działań animacyjnych, w których uczestniczą osoby z niepełnosprawnością. Ponadto, przedmiot ma przygotować studentów do umiejętnego pisania wniosków o finansowanie zadań o charakterze animacyjnym np. w ramach programów realizowanych przez Narodowe Centrum Kultury bądź innych, organizowanych przez organizacje pozarządowe. Student powinien więc w swoim projekcie połączyć: - umiejętność aplikowania o środki, - umiejętność przeprowadzania działań animacyjnych, - wiedzę z zakresu animacji społeczno-kulturowej, - znajomość specyfiki funkcjonowania oraz potrzeb kulturalnych i społecznych osób z niepełnosprawnością. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć podczas ćwiczeń, a także pracy własnej studenta, obejmującej studiowanie literatury przedmiotu oraz wymaganych zagadnień. Ważną część zajęć stanowią wizyty w placówkach kultury, ukierunkowane na poznanie dostępności oraz promowania aktywności artystycznej osób z niepełnosprawnością.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie historyczne i kulturowe uwarunkowania procesów animacji i jej związków z edukacją, rehabilitacją, arteterapią i socjalizacją osób z niepełnosprawnościami oraz współczesne podejścia do ich problemów zwłaszcza w sferze poprawy jakości życia oraz dostosowania instytucji kultury do potrzeb osób z niepełnosprawnością [PS_C1_ASK_1]
KN3_W02 [3/5] KN3_W03 [3/5] KN3_W09 [1/5] KN3_W16 [2/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi wybrać i zastosować właściwy dla działań animacyjnych na rzecz osób z niepełnosprawnościami sposób postępowania [PS_C1_ASK_2]
KN3_U07 [3/5] KN3_U08 [3/5] KN3_U09 [3/5] KN3_U10 [3/5] KN3_U11 [2/5] KN3_U17 [2/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do rozwiązywania problemów z obszaru pedagogiki specjalnej i do komunikowania się i współpracy z otoczeniem społecznym i kulturowym oraz aktywnego uczestnictwa w działaniach animacyjnych [PS_C1_ASK_3]
KN3_K01 [3/5] KN3_K03 [3/5] KN3_K04 [2/5] KN3_K07 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PS_C1_ASK_fns1] 20 Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Projekcja [c02] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
Symulacja [e07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PS_C1_ASK_1 PS_C1_ASK_2 PS_C1_ASK_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)