Podstawy pedagogiki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2023

Nazwa modułu: Podstawy pedagogiki osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod modułu: PS_C1_ASD
Kod programu: W3-NMPC19.2023
Semestr: semestr letni 2023/2024
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Podstawy pedagogiki osób ze spektrum autyzmu wprowadza w podstawowe pojęcia i problemy wyłaniającej się subdyscypliny pedagogiki specjalnej, charakteryzuje jej podmiot i przedmiot badań. Treści modułu koncentrują się wokół podstawowych pojęć: całościowe zaburzenia rozwoju, autyzm, zaburzenia ze spektrum autyzmu. Omówione zostaną takie zagadnienia jak historia badań nad autyzmem, epidemiologia, etiologia, symptomatologia zaburzeń ze spektrum autyzmu, kryteria diagnostyczne ujęte w klasyfikacjach DSM i ICD, regulacje prawne edukacji, podstawowe kwestie terapii a także pomoc i wsparcie osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
Absolwent w zakresie wiedzy zna i rozumie kategorie i pojęcia pedagogiki ogólnej oraz pedagogiki specjalnej, uwzględniając wiedzę na temat podstaw pedagogiki osób ze spektrum autyzmu, obejmującą terminologię i teorie wyjaśniające. [PS_C1_ASD_1]
KN3_W04 [5/5] KN3_W05 [3/5]
Absolwent w zakresie wiedzy zna i rozumie podstawy rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz powstawania patomechanizmów zaburzeń, w tym zaburzeń ze spektrum autyzmu i niepełnosprawności . [PS_C1_ASD_2]
KN3_W02 [3/5]
Absolwent w zakresie umiejętności potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturowych pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań na rzecz osób ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin [PS_C1_ASD_3]
KN3_U01 [4/5] KN3_U02 [3/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do wykazywania wrażliwości na problemy z obszaru pedagogiki osób ze spektrum autyzmu i do komunikowania się i współpracy z otoczeniem oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania edukacyjne, rehabilitacyjne, terapeutyczne [PS_C1_ASD_4]
KN3_K08 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PS_C_ASD_fns1] 10 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
zaliczenie PS_C1_ASD_1 PS_C1_ASD_2 PS_C1_ASD_3
ćwiczenia [PS_C_ASD_fns2] 10 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: peer learning [b08] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PS_C1_ASD_1 PS_C1_ASD_2 PS_C1_ASD_3 PS_C1_ASD_4
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)