Metodyka zajęć socjoterapeutycznych Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2023

Nazwa modułu: Metodyka zajęć socjoterapeutycznych
Kod modułu: PS_D4_MZS
Kod programu: W3-NMPC19.2023
Semestr: semestr letni 2025/2026
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 4
Cel i opis treści kształcenia:
Celem modułu jest osiągnięcie efektów uczenia się z zakresu metodyki zajęć socjoterapeutycznych. Student nabywa wiedzę i umiejętności na temat procesu grupowego w socjoterapii, stosowanych metod, technik; uczestnikach zajęć socjoterapeutycznych i samej organizacji tego procesu. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie uwarunkowania agresji i przemocy w szkole; pojęcia przemocy symbolicznej, przemocy dorosłych i przemocy rówieśniczej; Zna i rozumie zasady życia społecznego i wychowania. (D.4.W5; D.4.W9) [PS_D4_MZS_1]
KN3_W05 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie zagrożenia i zjawiska negatywne, (tradycyjne i współczesne) i ich uwarunkowania. Zna i rozumie zachowania ryzykowne (tradycyjne i nowoczesne), uwarunkowania podejmowania tych zachowań oraz zachowania ryzykowne online i offline. Zna i rozumie problematykę uzależnienia i zagrożenia uzależnieniem (D.4.W10; D.4.W11) [PS_D4_MZS_2]
KN3_W09 [3/5] KN3_W14 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie metodykę wykorzystywania konstruowanych programów wychowawczych, ich założenia teoretyczne oraz klasyfikacje programów kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i relacji w grupach rówieśniczych (D.4.W13) [PS_D4_MZS_3]
KN3_W10 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi rozpoznać relacje społeczne w przedszkolu i grupie przedszkolnej lub w szkole i klasie szkolnej; Potrafi projektować zajęcia dla zróżnicowanych grup dzieci i uczniów. (D.4.U1; D.4.U3) [PS_D4_MZS_4]
KN3_U01 [3/5] KN3_U06 [3/5] KN3_U09 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi diagnozować zachowania świadczące o wystąpieniu konfliktu w grupie zróżnicowanej (D.4.U5) [PS_D4_MZS_5]
KN3_U04 [3/5] KN3_U10 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi rozpoznać przyczyny agresji i przemocy w przedszkolu i szkole oraz podejmować działania profilaktyczne. Absolwent potrafi odróżnić sprawcę od ofiary przemocy (D.4.U6; D.4.U7) [PS_D4_MZS_6]
KN3_U04 [3/5] KN3_U06 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi budować programy kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i relacji rówieśniczych w grupach integracyjnych (D.4.U10) [PS_D4_MZS_7]
KN3_U08 [4/5]
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do postępowania zgodnego z zasadami etyki zawodowej w procesie rozpoznawania zachowań świadczących o wystąpieniu konfliktu lub stosowaniu przemocy i określania działań interwencyjnych, w tym wskazań terapeutycznych (D.4.K2 ) [PS_D4_MZS_8]
KN3_K01 [4/5] KN3_K04 [4/5] KN3_K05 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PS_D4_MZS_fns1] 10 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Opis [a03] 
Wykład problemowy [b01] 
Projekcja [c02] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PS_D4_MZS_1 PS_D4_MZS_2 PS_D4_MZS_3
ćwiczenia [PS_D4_MZS_fns2] 10 Metody aktywizujące: gry dydaktyczne [b03] 
Metody aktywizujące: inscenizacja/drama [b06] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Projekcja [c02] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Prezentacja [c07] 
Metody waloryzacyjne - impresyjne [c08] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Projektowanie [e04] 
Symulacja [e07] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
Praca koncepcyjna [f03] 
zaliczenie PS_D4_MZS_4 PS_D4_MZS_5 PS_D4_MZS_6 PS_D4_MZS_7 PS_D4_MZS_8
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Podejmowanie z własnej inicjatywy i indywidualnie aktywności służących poszerzeniu zakresu lub głębi treści nauczania, w tym poza murami Uniwersytetu [e01] Aktywności komplementarne do zajęć
zbiór aktywności podejmowanych samodzielnie i z własnej inicjatywy studenta, mających na celu pogłębienie lub poszerzenie wiedzy i umiejętności, ich powtórzenie, utrwalenie lub weryfikację, w tym uwzględniające aktywności realizowane w innych przestrzeniach, np. w instytucji upowszechniania kultury, w instytucji oświatowej, laboratorium, w plenerze, itd.; w tym autoedukacja
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)