Kultura języka Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2023

Nazwa modułu: Kultura języka
Kod modułu: PS_F_KJ
Kod programu: W3-NMPC19.2023
Semestr:
  • semestr zimowy 2025/2026
  • semestr letni 2024/2025
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 2
Cel i opis treści kształcenia:
W ramach modułu kultura języka realizowane są treści służące świadomemu i celowemu posługiwaniu się językiem we wszelkich sytuacjach komunikatywnych, w szczególności służące: 1. wzbogaceniu i praktycznemu utrwaleniu elementów kultury języka jako podstawowego czynnika prawidłowej i płynnej komunikacji; 2. uświadomieniu znaczenia poprawności gramatycznej (regulowanej stosowanymi w praktyce normami) w komunikacji oficjalnej i nieoficjalnej; 3. wzbogaceniu w zakresie zróżnicowania stylistycznego; 4. poprawności wymowy, wypowiadania, wygłaszania tekstów zgodnie z funkcjami języka; 5. podkreślaniu znaczenia etyki językowej. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie elementarne zagadnienia z zakresu prowadzenia dyskusji, polemiki, autoprezentacji, posługiwania się językiem z uwzględnieniem kontekstu przemian komunikacyjno-językowych, kulturowych i społecznych [PS_F_KJ_1]
KN3_W01 [3/5]
W zakresie wiedzy absolwent na uporządkowaną wiedzę na temat etyki słowa (językowego porozumiewania się) [PS_F_KJ_2]
KN3_W07 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi sprawnie posługiwać się językiem mówionym i pisanym; wykazuje się umiejętnością tworzenia różnych form wypowiedzi ustnej; ma umiejętność poprawnego konstruowania zróżnicowanych stylistycznie tekstów pisanych; potrafi w sposób zwięzły i trafny wyrażać swoje myśli, sprawnie przemawiać, prowadzić dyskusje, dokonać autoprezentacji, posługiwać się językiem w oficjalnych sytuacjach publicznych [PS_F_KJ_3]
KN3_U12 [5/5] KN3_U13 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na temat studiowanego kierunku, korzystając z dorobku pedagogiki specjalnej, pedagogiki społecznej, jak i innych dyscyplin i subdyscyplin [PS_F_KJ_4]
KN3_U12 [5/5] KN3_U13 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent wykazuje wrażliwość na słowo, traktuje język jako wartość; ma etyczną świadomość wykorzystywania języka na różnych poziomach komunikacji społecznej [PS_F_KJ_5]
KN3_K01 [1/5] KN3_K04 [3/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
ćwiczenia [PS_F_KJ_fns1] 20 Wykład informacyjny/kursowy [a01] 
Objaśnienie/wyjaśnienie [a05] 
Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Praca z podręcznikiem programowym [d02] 
Tworzenie/wytwarzanie - warsztat twórczy [e03] 
zaliczenie PS_F_KJ_1 PS_F_KJ_2 PS_F_KJ_3 PS_F_KJ_4 PS_F_KJ_5
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Weryfikacja/dostosowanie/dyskutowanie zapisów w sylabusie [b02] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
konsultowanie treści sylabusa z potencjalną weryfikacją zapisów wymagających spełnienia specjalnych warunków uczestnictwa w zajęciach, np. wymagań technicznych, czasowych, przestrzennych, innych, w tym warunków uczestnictwa w zajęciach poza murami uczelni, zajęć organizowanych w blokach, organizowanych online, itp.; konsultowanie z potencjalnym udziałem opiekuna roku lub członkami grupy zajęciowej
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)