Fundamentals of speech therapy with elements of oligophasia Field of study: Special Education
Programme code: W3-NMPC19.2023

Module name: Fundamentals of speech therapy with elements of oligophasia
Module code: PS_NI_E1_PL
Programme code: W3-NMPC19.2023
Semester: winter semester 2027/2028
Language of instruction: Polish
Form of verification: exam
ECTS credits: 4
Purpose and description of the content of education:
Podstawy z logopedii z elementami oligofazji jest modułem wprowadzającym w szczegółową wiedzę i umiejętności w ramach, którego student poznaje podstawowe pojęcia i terminy związane z przedmiotem i zadaniami logopedii, w tym oligofazji - z uwzględnieniem najnowszych trendów teoretycznych oraz ustaleń wynikających z współczesnych badań naukowych. Student zapoznaje się z różnym ujęciem mowy oraz logopedii jako interdyscyplinarnej dziedziny teoretycznej i stosowanej. Zaprezentowane i analizowane są zagadnienia dotyczące typologii zaburzeń mowy oraz charakterystyki poszczególnych jednostek nozologicznych, a także przebiegu normatywnego procesu rozwoju mowy i języka. Student poznaje również takie zagadnienia jak: profilaktyka logopedyczna, diagnoza zaburzeń w komunikowaniu się oraz logopedyczne działania terapeutyczne. Istotnym elementem zajęć jest także nabycie przez studenta podstawowych umiejętności w zakresie szeroko pojmowanej metodyki postępowania logopedycznego – etapów i procedur postępowania logopedycznego, programowania i wdrażania terapii logopedycznej, podstawowych technik i metod pracy logopedycznej, w tym pracy z dzieckiem/uczniem/osobą dorosłą z niepełnosprawnością intelektualną. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie zajęć w kontakcie bezpośrednim z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta, obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
List of modules that must be completed before starting this module (if necessary): not applicable
Learning outcome of the module Codes of the learning outcomes of the programme to which the learning outcome of the module is related [level of competence: scale 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną; cele, zadania, przedmiot pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną – ujęcie historyczne; koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej; miejsce ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w systemach edukacji w Polsce i innych państwach; zagadnienie osobowości i zakres kompetencji nauczyciela (wychowawcy); potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych okresach życia; zagadnienia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną, rolę rodziny tego dziecka oraz systemy wsparcia społecznego [PS_NI_E1_PL_1]
KN3_W13 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną, cele pedagogiki tych osób i jej zadania – ujęcie historyczne, koncepcje, modele i definicje niepełnosprawności intelektualnej; określać miejsce ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w systemach edukacji w Polsce i innych państwach; definiować osobowość i kompetencje nauczyciela (wychowawcy); analizować i określać potrzeby i zadania rozwojowe osób z niepełnosprawnością intelektualną w różnych okresach życia; uzasadniać rolę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną; charakteryzować rolę rodziny osoby z niepełnosprawnością i analizować oraz określać systemy wsparcia społecznego [PS_NI_E1_PL_2]
KN3_U11 [3/5]
W zakresie kompetencji absolwent jest gotów do wykorzystania zdobytej wiedzy do analizy zdarzeń pedagogicznych [PS_NI_E1_PL_3]
KN3_K01 [3/5]
Form of teaching Number of hours Methods of conducting classes Assessment of the learning outcomes Learning outcomes
lecture [PS_NI_E1_PL_fns1] 10 Problem-based lecture [b01] 
Lecture-discussion [b02] 
Screen presentation [c07] 
Self-education [f01] 
Individual work with a text [f02] 
exam PS_NI_E1_PL_1 PS_NI_E1_PL_3
practical classes [PS_NI_E1_PL_fns2] 20 Working with a computer [d01] 
Laboratory exercise / experiment [e01] 
Creation/production – creative workshop [e03] 
Conceptual work [f03] 
course work PS_NI_E1_PL_2 PS_NI_E1_PL_3
The student's work, apart from participation in classes, includes in particular:
Name Category Description
Search for materials and review activities necessary for class participation [a01] Preparation for classes
reviewing literature, documentation, tools and materials as well as the specifics of the syllabus and the range of activities indicated in it as required for full participation in classes
Literature reading / analysis of source materials [a02] Preparation for classes
reading the literature indicated in the syllabus; reviewing, organizing, analyzing and selecting source materials to be used in class
Developing practical skills [a03] Preparation for classes
activities involving the repetition, refinement and consolidation of practical skills, including those developed during previous classes or new skills necessary for the implementation of subsequent elements of the curriculum (as preparation for class participation)
Implementation of an individual or group assignment necessary for course/phase/examination completion [c03] Preparation for verification of learning outcomes
a set of activities aimed at performing an assigned task, to be executed out of class, as an obligatory phase/element of the verification of the learning outcomes assigned to the course
Undertaking, on one’s own initiative and individually, activities aimed at expanding the scope or depth of the teaching content, also beyond the walls of the University [e01] Activities complementary to the classes
a set of activities undertaken independently and on the student's own initiative, aimed at expanding the depth and scope of knowledge and skills, their revision and repetition, retention or verification, also activities carried outside the university, e.g., in a culture promoting or educational institution, a laboratory, in the open air, etc.; also self-education
Attachments
Module description (PDF)
Information concerning module syllabuses might be changed during studies.
Syllabuses (USOSweb)
Semester Module Language of instruction
(no information given)