Diagnoza osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2023

Nazwa modułu: Diagnoza osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod modułu: PS_ASD_C6_DASD
Kod programu: W3-NMPC19.2023
Semestr: semestr letni 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 3
Cel i opis treści kształcenia:
Moduł Diagnoza osób z zaburzeniami spektrum autyzmu obejmuje treści dotyczące diagnozowania zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz treści dotyczące diagnozy funkcjonalnej dzieci i uczniów ze spektrum autyzmu. Obszar pierwszy obejmuje zagadnienia dotyczące typologii zaburzeń ze spektrum autyzmu, diagnozę zachowań społecznych, diagnozę mowy, języka i komunikowania się, diagnozę funkcjonowania intelektualnego, diagnozę zaburzeń psychicznych współwystępujących z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Obszar drugi to procedury diagnozy funkcjonalnej. W ramach modułu omówione zostaną również trudne kwestie i przykłady najlepszych praktyk w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wszystkie efekty uczenia się zakładane w module planuje się osiągnąć w trakcie ćwiczeń i wykładów w bezpośrednim kontakcie z nauczycielami akademickimi, a także podczas pracy własnej studenta obejmującej przygotowanie do form weryfikacji efektów uczenia się, wymagań określonych w module.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie wybrane metody oceny funkcjonowania edukacyjnego, fizycznego, psychicznego i społecznego dzieci i uczniów oraz czynników środowiskowych wpływających na to funkcjonowanie; [PS_ASD_C6_DASD_1]
KN3_W06 [4/5] KN3_W07 [4/5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie ocenę skuteczności stosowanych metod wychowania, kształcenia, rehabilitacji, resocjalizacji i socjoterapii. [PS_ASD_C6_DASD_2]
KN3_W05 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi analizować dokumenty i prace dziecka i ucznia pod kątem określenia jego możliwości ispecjalnych potrzeb edukacyjnych oraz środowiskowych uwarunkowań jego funkcjonowania; [PS_ASD_C6_DASD_3]
KN3_U06 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi interpretować wyniki diagnozy pedagogicznej; [PS_ASD_C6_DASD_4]
KN3_U04 [5/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi planować ewaluacje procesu edukacyjno-terapeutycznego dzieci i uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. [PS_ASD_C6_DASD_5]
KN3_U06 [5/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego i postdiagnostycznego; [PS_ASD_C6_DASD_6]
KN3_K01 [5/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do podejmowania współpracy z nauczycielami, specjalistami, rodzicami lub opiekunami, dziećmi i uczniami w poszukiwaniu przyczyn trudności. [PS_ASD_C6_DASD_7]
KN3_K02 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
wykład [PS_ASD_C6_DASD_fns 1] 10 Wykład konwersatoryjny [b02] 
Projekcja [c02] 
Prezentacja [c07] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PS_ASD_C6_DASD_1 PS_ASD_C6_DASD_4 PS_ASD_C6_DASD_5
ćwiczenia [PS_ASD_C6_DASD_fns 2] 10 Metody aktywizujące: dyskusja/debata [b04] 
Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Praca z komputerem [d01] 
Autoedukacja [f01] 
Indywidualna praca z tekstem [f02] 
zaliczenie PS_ASD_C6_DASD_2 PS_ASD_C6_DASD_3 PS_ASD_C6_DASD_6 PS_ASD_C6_DASD_7
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Konsultowanie materiałów uzupełniających [względem wskazanych w sylabusie] [a04] Przygotowanie do zajęć
uzgadnianie dodatkowych do wskazanych w sylabusie materiałów, służących realizacji zadań wynikających z uczestnictwa w zajęciach lub na potrzeby przygotowania się do nich
Wytworzenie/przygotowanie narzędzi, materiałów, dokumentacji niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a05] Przygotowanie do zajęć
opracowanie, przygotowanie i weryfikacja przydatności narzędzi oraz materiałów (np. pomocy, scenariuszy, narzędzi badawczych, aparatury, itd.) do wykorzystania w ramach zajęć lub służących przygotowaniu się do nich
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Ustalanie etapów realizacji zadań przyczyniających się do weryfikacji efektów uczenia się [c01] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
przygotowanie strategii realizacji zadania uwzględniającej podział treści, czynności i ich zakres, czas realizacji oraz/lub sposób pozyskania niezbędnych do jego wykonania materiałów i narzędzi, itp.
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Opracowanie planu korekty i zadań uzupełniających/korygujących [d02] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd i wybór zadań oraz czynności pozwalających na eliminację wskazanych przez NA błędów, ich weryfikację lub poprawę oraz zaliczenie zadania na, co najmniej, najniższym dopuszczalnym poziomie
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)