Metody psychologiczno-pedagogiczne w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu- terapie wspomagające Kierunek studiów: Pedagogika specjalna
Kod programu: W3-NMPC19.2023

Nazwa modułu: Metody psychologiczno-pedagogiczne w terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu- terapie wspomagające
Kod modułu: PS_ASD_E2_TW
Kod programu: W3-NMPC19.2023
Semestr: semestr zimowy 2026/2027
Język wykładowy: polski
Forma zaliczenia: zaliczenie
Punkty ECTS: 5
Cel i opis treści kształcenia:
Celem zajęć jest wyposażenie studentów w wiedzę i umiejętności przygotowujące ich do pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Tematyka zajęć skupiona jest wokół zagadnień związanych z metodami wspomagającymi edukację i terapię uczniów z zaburzeniami spektrum autyzmu takimi jak: metody oparte na sztuce, hortikuloterapia, elementy terapii ręki, chromoterapia, terapia zabawą, metoda Weroniki Sherborne i.in.
Lista modułów koniecznych do zaliczenia przed przystąpieniem do tego modułu (o ile to konieczne): nie dotyczy
Efekt modułowy Kody efektów kierunkowych do których odnosi się efekt modułowy [stopień realizacji: skala 1-5]
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie rolę zajęć specjalistycznych i wszechstronną interdyscyplinarną rehabilitację oraz metodykę zajęć rehabilitacji indywidualnej ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; metodykę zajęć aktywizujących w grupie szkolnej a także znaczenie rozwijania zamiłowań i zainteresowań [PS_ASD_E2_TW_1]
KN3_W05 [4/5] KN3_W09 [3/5]
W zakresie umiejętności absolwent potrafi określać rolę zajęć specjalistycznych i wszechstronnej interdyscyplinarnej rehabilitacji oraz metodyki zajęć rehabilitacji indywidualnej ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu; planować i realizować metodykę zajęć aktywizujących w grupie szkolnej oraz rozwijać zamiłowania i zainteresowania uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu [PS_ASD_E2_TW_2]
KN3_U07 [4/5] KN3_U08 [4/5]
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do okazywania empatii dzieciom i uczniom potrzebującym wsparcia i pomocy [PS_ASD_E2_TW_3]
KN3_K04 [4/5]
Forma prowadzonych zajęć Liczba godzin Metody prowadzenia zajęć Sposób weryfikacji efektów uczenia się Efekty uczenia się
warsztat [PS_ASD_E2_TW_fns1] 20 Metody aktywizujące: studium przypadku [b07] 
Metody aktywizujące: flipped classroom [b09] 
Pokaz/demonstracja [c06] 
Metody waloryzacyjne - ekspresyjne [c09] 
Praca z innym narzędziem dydaktycznym [d03] 
Autoedukacja [f01] 
zaliczenie PS_ASD_E2_TW_1 PS_ASD_E2_TW_2 PS_ASD_E2_TW_3
Praca studenta poza udziałem w zajęciach obejmuje w szczególności:
Nazwa Kategoria Opis
Kwerenda materiałów i przegląd działań niezbędnych do uczestnictwa w zajęciach [a01] Przygotowanie do zajęć
przegląd literatury, dokumentacji, narzędzi i materiałów oraz specyfiki i zakresu działań wskazanych w sylabusie jako wymagane do pełnego uczestnictwa w zajęciach
Czytanie literatury / analiza materiałów źródłowych [a02] Przygotowanie do zajęć
czytanie literatury wskazanej w sylabusie; przegląd, porządkowanie, analiza i wybór materiałów źródłowych do wykorzystania w ramach zajęć
Ćwiczenie praktycznych umiejętności [a03] Przygotowanie do zajęć
czynności polegające na powtarzaniu, doskonaleniu i utrwalaniu praktycznych umiejętności, w tym ćwiczonych podczas odbytych wcześniej zajęć lub nowych, niezbędnych z punktu widzenia realizacji kolejnych elementów programu (jako przygotowanie się uczestnictwa w zajęciach)
Zapoznanie się z zapisami sylabusa [b01] Konsultowanie programu i organizacji zajęć
przeglądanie zawartości sylabusa i zapoznanie się z treścią jego zapisów
Studiowanie wykorzystanej literatury oraz wytworzonych w ramach zajęć materiałów [c02] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
wgłębianie się, dociekanie, rozważanie, przyswajanie, interpretacja lub porządkowanie wiedzy pochodzącej z literatury, dokumentacji, instrukcji, scenariuszy, itd., wykorzystanych na zajęciach oraz z notatek lub innych materiałów/wytworów sporządzonych w ich trakcie
Realizacja indywidualnego lub grupowego zadania zaliczeniowego/egz./etapowego [c03] Przygotowanie do weryfikacji efektów uczenia się
zbiór czynności zmierzających do wykonania zadania zleconego do realizacji poza zajęciami, jako obligatoryjnego etapu/elementu weryfikacji przypisanych do tych zajęć efektów uczenia się
Analiza korekt/informacji zwrotnej ze strony NA dotyczących wyników wer. ef. ucz. [d01] Konsultowanie wyników weryfikacji efektów uczenia się
przegląd uwag, ocen i opinii sporządzonych przez NA odnoszących się do realizacji zadania sprawdzającego poziom osiągniętych efektów uczenia się
Załączniki
Opis modułu (PDF)
Informacje o sylabusach mogą ulec zmianie w trakcie trwania studiów.
Sylabusy (USOSweb)
Semestr Moduł Język wykładowy
(brak danych)